Start samenwerking gemeenten Ommen en Twenterand
William Teerlinck /OMMEN - Het nieuwe team Publiekszaken Ommen-Twenterand staat in de startblokken. Het team
is aangesteld, ingewerkt en er helemaal klaar voor. Per 1 januari 2023 gaat de nieuwe
samenwerking van start tussen de gemeente Twenterand en de gemeente Ommen op het
gebied van de publieksdiensten.
Burgemeesters Vroomen van Ommen en Broekhuizen van Twenterand
Veel inwoners hebben vooral met de gemeente te maken als het gaat om ID-kaarten, paspoorten en rijbewijzen. Dan hebben we het over de publieksdiensten, waar ook geboorteaangifte en
het doorgeven van verhuizingen thuishoren. In deze nieuwe samenwerking neemt de gemeente
Twenterand de taken rondom burgerzaken, het organiseren van de verkiezingen en de begraafplaatsadministratie van beide gemeenten op zich. De taken voor de gemeente Ommen worden
uitgevoerd vanuit het gemeentehuis van Ommen.
Oude vertrouwde dienstverlening
Inwoners in beide gemeenten kunnen blijven rekenen op de vaste gezichten en op betrouwbare
dienstverlening. Op het oog verandert er niet veel. De samenwerking vindt vooral plaats achter
de schermen en draagt verder bij aan een continuering en verdere optimalisatie van de dienstverlening aan de inwoners. Team Publiekszaken Ommen-Twenterand werkt op afspraak. Inwoners kunnen zelf een afspraak via de website van hun gemeente maken.
Verklaring tot samenwerking
In juli van dit jaar werd al de intentie uitgesproken om samen te gaan werken. Dit werd gedaan
door een verklaring tot samenwerking te ondertekenen. Deze verklaring wordt nu bekrachtigd
door het ondertekenen van de zogeheten dienstverleningsovereenkomst (DVO). Hiermee wordt
de samenwerking per 1 januari 2023 van kracht.