Alle Statenfracties steunen motie 'Geen laagvliegers boven Overijssel'

lelystad airport(eigen foto)

 

BINNENLAND - ‘De laagvliegroute over het Vechtdal en Zwolle naar Lelystad Airport is echt van tijdelijke aard', aldus de mantra van voormalig luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen. Niks blijkt minder waar en dus hebben zes Statenfracties het provinciebestuur opgeroepen te kijken welke juridische mogelijkheden er zijn om de opening van het vakantievliegveld en de gewraakte laagvliegroute over het westen van onze provincie van tafel te krijgen. Een gang naar de rechter wordt niet uitgesloten. Dat laatste is uitzonderlijk, want de keren dat de ene overheid de andere juridisch aanpakte zijn op de vingers van één hand te tellen. 

Woensdagmiddag brachten de coalitiepartijen CDA en PvdA en oppositiepartijen Partij voor de Dieren, GroenLinks, de Fractie Mooi Overijssel en Groep Schönbaum de motie 'Geen laagvliegers boven Overijssel' in stemming. Alle fracties, 14 in totaal, stemden voor. De laagvliegroute loopt over Lemelerveld en de Zwolse wijk Stadshagen via Wilsum en Kampen richting de Flevolandse hoofdstad. In een schriftelijke reactie laat SP-Statenlid Simon Zandvliet de redactie van Vechtdal FM het volgende weten: ‘Dat het niet mogelijk blijkt om de laagvliegroutes te schrappen en hoger te vliegen is helaas geen verrassing. Toen toenmalig minister Van Nieuwenhuizen die belofte deed was daar geen onderbouwing voor en werd door velen al getwijfeld hoe realistisch dit was. Nu de laagvliegroutes blijven bestaan, betekent dit wat de SP betreft dat Lelystad Airport niet open kan. Ondanks talloze gebroken beloftes blijft het kabinet doordrukken.' Zandvliet noemt een eventuele gang naar de rechter een terechte stap. 

In al het nieuws rond Lelystad Airport lijkt Aeroclub Salland in Lemelerveld onder te sneeuwen. Immers, als de lijntoestellen bij het suikerbietendorp naar 1800 meter en lager dalen, komen de zweefvliegers in de knel en is het lot van de club bezegeld. Bij de vereniging die dit jaar 50 jaar bestaat, was niemand voor commentaar bereikbaar.

Begin deze maand informeerde demissionair luchtvaartminister Barbara Visser de Tweede Kamer dat ze haar best heeft gedaan om de laagvliegroutes van tafel te krijgen, maar dat er geen alternatieven zijn. De zes Statenfracties komen daartegen in verweer omdat er een toezegging is gedaan en die moet worden nagekomen, anders kan Lelystad Airport niet open.

Tijdens een informatiebijeenkomst die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dinsdagavond hield, en waarbij Statenleden en politici uit Dalfsen, Raalte en Zwolle aanwezig waren, erkende Jurgen Avermaat van Luchtverkeerleiding Nederland dat laagvliegen richting Lelystad niks oplost. Hij noemde het een ingewikkeld en grensoverschrijdend probleem. "Het basisprobleem is dat er drie verkeersleiders (respectievelijk voor de kleine, grote en militaire luchtvaart - red.) met de vliegtuigen op deze route te maken krijgen." Alleen bij de gratie van laagvliegen heeft het vakantievliegveld in de polder bestaansrecht.

Bronnen rond de formatie melden dat het nieuwe kabinet pas volgend jaar een definitief besluit neemt over de opening van Lelystad Airport voor vakantievluchten. Dat hangt samen met het feit dat Schiphol al hoog en breed aan zijn stikstoftax zit. De opening van de polderluchthaven is al vier keer uitgesteld, de laatste keer in maart 2020.

Benieuwd naar de inhoud van het regeerakkoord? Klik hier.