Fronsje ruzie op het schoolplein

Fronsje Het schoolplein en het journaal - najaar 2023.

Na de pauze strompelen de kinderen het lokaal in. Het is mis, goed mis. De ruzie die op het plein is uitgevochten duurt in de klas nog voort. Uit ervaring weet ik dat de twee hoofdrolspelers Bram en Hans zijn. Al vanaf groep 3 konden ze elkaar niet luchten of zien. Bij het minste of geringste sloeg de vlam in de pan en werd er hard geslagen en gescholden.

Op mijn stoel voor de klas keek ik naar een paar  gebogen hoofden en naar veel  gezichten met een vraagteken. Er moest wat gebeuren. Hoe lost meester dit op. . “Bram vertel maar”: begin ik. “Nou”: zei Bram,” ik was  aan het knikkeren met een paar vrienden en toen kwam Hans en schopte mij keihard in de rug, en toen ben ik vreselijk kwaad geworden en heb hem ook heel hard getrapt.” De klas werd weer onrustig en wilde ook vertellen. Hans was gisteren en vorige week ook gepest door Bram en dan is het toch logisch dat hij wat terug doet. Silvia en Silas trokken partij voor Hans en schreeuwen dat Hans aldoor al gepest werd. Logisch toch dat Hans geschopt had? Bram pest Hans nu eenmaal aldoor. Sam trok partij voor Bram en vond dat Hans heel gemeen had geschopt. Hard  in de rug van Bram, en zelfs tegen het hoofd volgens Sam en dat hij dat zo gemeen vond. Hij vond dat Bram groot gelijk had met het terugschoppen en slaan, ook al was het veel harder dan Hans had gedaan. De klas raakte  nog meer in rep en roer. Iedereen vond er wat van en trok partij. Van achter mijn bureau keek  ik de klas in en deed langzaam de handen voor mijn oren. “Laten we er eens over praten", probeer ik. Aan de gezichten van Hans en Bram zie ik dat het weinig uitwerkt. Ik zette door en hield een verhaal over samen spelen op het plein en als dat niet kon dan maar allebei een eigen stuk van het plein.  Met elkaar praten en het op die manier oplossen moet toch kunnen.  Het lijkt geen zin te hebben. Een pleister plakken en met een nat doekje de schaafwonden behandelen dan maar en hopen dat als ze ouder zouden zijn ze niet meer zouden vechten maar praten.

Vandaag moet ik terugdenken aan dat moment in groep 8 tijdens het kijken naar het journaal. Ik hoor hoe Bram terug slaat en veel harder…