Bedrijven die er nu alles aan doen om duurzamer te werken, blijven in de toekomst relevant en competitief. Dat stelde ecoloog en ondernemer Willem Ferwerda op een congres op de Dairy Campus in Leeuwarden.
Tijdens de bijeenkomst lichtten Nestlé en Vreugdenhil Dairy Foods hun investering in de Nederlandse melkveehouderij toe. Het internationale voedingsmiddelenconcern met Zwitserse roots trekt 54 miljoen euro uit voor een klimaatpilot waar 267 melkveehouders in Nederland aan mee kunnen doen. Zeventien melkveehouders zijn al gestart. Slaagt het project, dan wordt het uitgerold in andere landen.
Nestlé is in bijna alle landen actief in de wereld en de grootste zuivelverwerker ter wereld. Het concern is bekend om zijn babyvoeding en chocoladerepen als KitKat.
Dat een dergelijk toonaangevend bedrijf miljoenen euro's uittrekt om de Nederlandse melkveehouderij duurzamer te maken, is veelzeggend. Het geeft aan hoe waardevol een duurzame melkveehouderij is voor de voedingsmiddelenindustrie. Het hoge duurzaamheidsniveau van de Nederlandse melkveehouderij trekt investeringsprojecten als dat van Nestlé aan. Met hun investering hopen ze dat progressieve ondernemers met de keten meegroeien.
Het laat ook zien hoe belangrijk duurzaamheid is voor het bedrijfsleven. De tijd dat directies alleen worden afgerekend op winstmaximalisatie is voorbij. Bedrijven moeten niet alleen hun financiële prestaties rapporteren, maar ook de prestaties op het gebied van het milieu, sociale impact en goed bestuur.
Het verband tussen winstgevendheid en duurzaamheid vraagt om een andere denkwijze. Met aandacht voor de lange termijn, een nieuwe definitie van succes en nieuwe methoden om de waarde van een bedrijf te meten.