Vandaag besteld morgen in huis!!!

REGIO - Iedereen kent de slogan wel. 'Vandaag besteld morgen in huis'. Maar gaat dat wel altijd goed. Wie kent ze niet de busjes die door de straat heen racen om de pakjes te bezorgen. Bezorgen is misschien een groot woord, want de dozen worden soms gewoon voor de deur neer gezet of ergens onder gelegd. Je krijgt dan terwijl je ergens anders bent een bericht , 'U pakketje is bezorgd'.
Het moet allemaal snel, want het busjes moet wel leeg. Er gebeuren ontzettend veel ongelukken mee. Nederland is een land geworden, alles moet snel. Vroeger werden er 5 dagen gewerkt en was je het weekend vrij. We worden lui. Er gaat heel veel geld om in deze manier van bezorgen.
In Zwolle is een grote vrachtwagen fabrikant, waar in iets meer dan vijf minuten een vrachtwagen van de band komt. Als heftruck chauffeur moet je dus zorgen dat de bakken met materiaal op tijd geleverd worden. Tijd voor een bakkie koffie of een babbeltje is er niet. En is de bestelling zo groot, dan werken ze toch gewoon over.

Inspectie

Die pakjes komen meestal uit distributiecentra en daar gaat het ook allemaal niet goed. De arbeidsinspectie heeft pas geleden controles uit gevoerd en schrok van het aantal overtredingen. Bij controles op zo’n 180 distributiecentra verspreid over Nederland zijn diverse ARBO-overtredingen geconstateerd door de Nederlandse Arbeidsinspectie. In totaal ging het om bij 350 overtredingen. Tijdens de van tevoren aangekondigde inspecties op 27 september is specifiek gecontroleerd bij bedrijven die zich bezighouden met opslag, distributie, bezorging en transport.

Onveilige plekken

Inspecteurs kwamen veel onveilig ingerichte werkplekken tegen en vaak was er ook sprake van valgevaar, zoals bij entresols zonder valbeveiliging, stellingen die niet stevig genoeg zijn gemonteerd of te zwaar belast werden. En ook zagen inspecteurs meerdere machinewerkplekken die niet veilig zijn. In 28 gevallen was de situatie zo gevaarlijk dat de werkzaamheden direct zijn stilgelegd. Bij de controles is ook gekeken naar het aanrijd gevaar, het hebben van een verkeersplan en het vallen van hoogtes. Het blijkt dat bij deze werkzaamheden de meeste ongevallen gebeuren. Er is ook gekeken naar de fysieke belasting, omdat langdurige overbelasting kan leiden tot verzuim of blijvende arbeidsongeschiktheid. Op een veilige en gezonde manier  werken voorkomt uitval, letsel en kosten.

Veel blokkendozen in ons land

In Nederland zijn duizenden distributiecentra. Vaak opererend in een specifieke sector. Uit eerdere inspectieresultaten bij distributiecentra en uit diverse evaluaties van arbeidsongevallen blijkt dat er veel onveilige en ongezonde situaties worden aangetroffen binnen distributiecentra. Dit jaar heeft de Arbeidsinspectie daarom al meer dan 300 inspecties uitgevoerd en deze actiedag georganiseerd.  De Arbeidsinspectie vindt het belangrijk dat bedrijven er alles aan doen om arbeidsongevallen en beroepsziekten te voorkomen. Een risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E) vormt de basis van het arbobeleid van elk bedrijf. De RI&E helpt om alle Arbo risico’s in kaart te brengen en die risico’s aan te pakken met de juiste maatregelen. Het hebben van een RI&E is verplicht en het ontbreken kan leiden tot een boete van maximaal 4500 Euro (afhankelijk van de bedrijfsgrootte).

  • Bron: Bart Nijstad