Hoe te handelen bij uitval van vitale voorzieningen

VECHTDAL - Water, verwarming, licht, internet: vitale voorzieningen horen bij het dagelijks leven. We zijn er zo aan gewend dat alles werkt, dat het uitvallen van één of meer voorzieningen ons flinke overlast kan bezorgen. Daarom is het goed om erop voorbereid te zijn. Weet jij wat je kunt doen als er langere tijd geen stroom, water of gas is?

Een korte uitval van elektriciteit, water of gas lossen de nutsbedrijven vaak snel op. Denk aan Enexis en Tennet voor gas en elektriciteit en aan Vitens voor (drink)water. Soms is er een grote storing en valt een vitale voorziening langere tijd uit. Dan komen de hulpdiensten in beeld. Gemeenten, veiligheidsregio’s en de nutsbedrijven bereiden zich samen voor op dit risico. Mocht er een grote uitval zijn, dan doen zij er alles aan om de (ernstige) gevolgen voor inwoners zo klein mogelijk te houden. 

Hieronder lees je tips over wat je zelf kunt doen bij een langere uitval van één of meerdere voorzieningen.

Algemeen

De adviezen hieronder kun je volgen voor elke noodsituatie, die komt door de uitval van één of meerdere vitale voorzieningen:

  • Zorg ervoor dat je een noodpakket in huis hebt
  • Help mensen in je omgeving die dat nodig hebben
  • Volg informatie van de overheid. Dit kun je doen via NL-Alert, via de websites en sociale media kanalen van jouw gemeente en veiligheidsregio en via de regionale omroep. De regionale omroep kun je ook ontvangen op een radio met batterijen of op de autoradio.

Geen stroom?

Bij uitval van stroom kun je het volgende doen:

  • Schakel alle elektrische apparaten uit
  • Haal stekkers van apparaten uit het stopcontact
  • Houd de vriezer en koelkast dicht. Zo houd je de spullen zo lang mogelijk houdbaar
  • Houd bij kou de warmte binnen, sluit ramen en deuren

Als de stroom voor een lange tijd uitvalt, dan zorgt dat ook voor computerstoringen. Je kunt niet internetten, mobiel bellen of appen en het betalingsverkeer raakt ontregeld. Via een noodnet blijft alarmnummer 112 in principe altijd bereikbaar. Als er nog wel internet is, dan kun je 112 ook bereiken via de 112NL-app.

Geen water?

Bij uitval van (drink)water is het handig om de volgende dingen in huis te hebben:

  • Flessen water (genoeg voor drie dagen, ga uit van vier liter per persoon per dag)
  • Drinken (frisdrank, sap, etc.)
  • Desinfecterende handgel
  • Emmer (om bijvoorbeeld water uit de sloot te halen)

Geen gas?

Bij uitval van gas kun je het volgende doen:

  • Sluit de hoofdgaskraan af, zo komt er niet ongemerkt gas je woning binnen als de storing voorbij is
  • Sluit apparaten die gas gebruiken af
  • Houd bij kou de warmte zoveel mogelijk binnen, sluit ramen en deuren

Is de storing voorbij? Sluit dan niet zelf het gas weer aan. Schakel hiervoor je nutsbedrijf in.

Wil je meer weten over uitval van vitale voorzieningen? Kijk dan op www.vrijsselland.nl