Peiling onder jongvolwassenen over woonbehoefte

DALFSEN - Gemeente Dalfsen voert momenteel een onderzoek uit onder haar inwoners naar hun woonbehoefte. Een steekproef van ongeveer 50% van de inwoners heeft een uitnodiging gekregen om deel te nemen aan het onderzoek. Naast deze steekproef doet de gemeente een aanvullende peiling onder jongvolwassenen van 18 tot en met 25 jaar. Maken ze zich weleens zorgen om een fijn huis te kunnen vinden? Willen ze een woning alleen of samen met iemand anders? En is collectief bouwen ook een optie voor hen? De peiling is in te vullen via www.dalfsen.nl/woonbehoefte.

“We doen op dit moment onderzoek naar de woonbehoefte onder inwoners. Woningbouw en woongelegenheid is momenteel een enorm actueel thema. De woningmarkt is verhit, we moeten snel, maar ook de juiste keuzes maken. We willen woningen realiseren waar ook in de toekomst behoefte aan is. Daarom is het voor ons belangrijk goed in kaart te krijgen welke behoeften onze inwoners hebben”, aldus wethouder André Schuurman. Een belangrijk deel van deze doelgroep is de jongvolwassenen, die mogelijk in de toekomst in onze gemeente willen (blijven) wonen. Daarom doet de gemeente Dalfsen een extra peiling onder deze doelgroep. Ben je tussen de 18 en 25 jaar? Vul dan de peiling in via www.dalfsen.nl/woonbehoefte. Het zijn tien vragen en is in ongeveer een minuut klaar.

Woonbehoefteonderzoek

Het woonbehoefteonderzoek onder een grote steekproef van inwoners wordt –net als in eerdere jaren- uitgevoerd door adviesbureau Wim Vos en BMC Onderzoek. De resultaten en conclusies uit het onderzoek gebruikt de gemeente Dalfsen om invulling te geven aan de Woonvisie van de gemeente Dalfsen.

Wethouder André Schuurman: “We zijn in alle 5 de kernen van de gemeente actief met nieuwbouwlocaties, zogenoemde uitbreiding, zodat er voor de komende jaren voldoende woningen toegevoegd kunnen worden. Het onderzoek is ook van belang voor de verschillende initiatieven voor woningbouwplannen in de bestaande bebouwing. Hier willen we ook de juiste woonvormen toevoegen en dit voor de juiste doelgroepen doen”.