Schoolgebouw Vilsteren
Schoolgebouw Vilsteren

VILSTEREN - Begin dit jaar was het nog een leegstaand schoolgebouw, nu bruist het weer in de school in Vilsteren. 67 Oekraïense kinderen krijgen daar momenteel onderwijs. Het is een samenwerking tussen de Gemeente Ommen, Gemeente Dalfsen en Stichting Catent. Na de zomervakantie wordt er gekeken hoe het onderwijs op de school verder moet gaan verlopen.

Tot de zomervakantie worden de lessen gegeven in de ochtenden, van maandag tot en met donderdag. Het schoolgebouw stond al enige tijd leeg. De leerlingen zijn afkomstig van de tijdelijke opvanglocatie op Vechtdalcamping Het Tolhuis en van verschillende gastgezinnen.

Onderwijswethouder Jan Uitslag is blij dat het gelukt is om de school te kunnen gebruiken voor Oekraïense kinderen. Afgelopen week bezocht de wethouder de school in Vilsteren. "De grijns op de gezichten van de kinderen wanneer ze uit het busje komen wanneer ze de juf en tolk zien, terwijl ze ‘goedemorgen’ zeggen, dat maakt me heel blij." Volgens Uitslag staat het belang van het kind voorop.

De school in Vilsteren bood tot begin juli vorig jaar onderdak aan basisschool Het Natuurrijk. De enige school in het dorp Vilsteren moest noodgedwongen sluiten omdat het aantal leerlingen onder de landelijke norm van leerlingen viel.

Plezier is belangrijk

Stichting Catent houdt zich met name bezig met het reilen en zeilen van de school. Bestuurder Jan Kroon is nauw betrokken bij de gehele operatie. "Die kinderen zitten in een lastige situatie. Je kan elk moment een bericht krijgen dat er iemand dood is, die druk voelen kinderen ook. Door de school komt er lucht in hun invulling van de dag. Ik merk dat het plezier en socialiseren nu het belangrijkste is."

Het leren zelf gaat volgens Kroon langzaam maar zeker ook belangrijker worden. "We hebben van de een op andere dag een school opgezet, dat is ongelofelijk ingewikkeld", zegt hij.

Kwalitatieve inhoud

De mensen die hielpen met het realiseren van de school, waren grotendeels vrijwilligers. Kroon is daar zeer tevreden over. "Zij vormen het fundament van wat er nu staat. Ze doen het hartstikke goed, maar na de zomervakantie moeten er een professionaliseringsslag worden gemaakt. We gaan voor kwalitatieve inhoud", aldus Kroon.

Taal en emotie

Elke klas heeft naast de leerkracht, een tolk. Toch is er volgens Kroon niet alleen een taalbarrière, maar een emotionele barrière. "Je pedagogische hart begint te bloeden, daar zitten kinderen die niet praten... Probeer daar maar eens doorheen te breken als je de taal niet spreekt."

Uitslag zag bij de kleuters een Oekraïense moeder, die vrijwilliger is bij de school. In Oekraïne had zij een heel ander beroep. "Het zag er zo natuurlijk uit, hoe ze zich over de kleuters ontfermde, dat is mooi om te zien", zegt de Dalfse wethouder.

De groepen

In het land wordt de scholing van Oekraïense vluchtelingen op verschillende manieren opgelost. In Vilsteren is er bewust voor gekozen om de leerlingen niet op bestaande scholen te plaatsen.

De school startte met drie groepen ingedeeld op leeftijdscategorieën. Dit gaat misschien veranderen na de zomervakantie, momenteel word daar nog onderzoek naar gedaan. "We gaan leerlingen proberen bij elkaar te krijgen die op een didactisch pedagogisch niveau bij elkaar aansluiten." Het uitgangspunt is volgens Kroon heel persoonsgericht.

Na de zomervakantie wordt gekeken hoe het onderwijs van de Oekraïense kinderen verder moet gaan verlopen.