BINNENLAND (LELYSTAD) – Door de gevolgen van de coronacrisis twijfelen onderzoekers van consultancybureau M3 twijfelen of Lelystad Airport wel open moet. Dat heeft alles te maken met de malaise in de luchtvaartsector, veroorzaakt door de coronapandemie. Volgens hen moet het onderzoek dat duidelijkheid geeft over de meerwaarde van vakantievluchten vanaf Lelystad, worden overgedaan. Ook coalitiepartijen D66 en ChristenUnie noemen het bestaansrecht van de luchthaven onzeker. Dat meldt de Volkskrant.
Volgens onderzoeker Arjan van Moorsel van consultancybureau M3 is het logisch om opnieuw onderzoek te doen. “Daarin zou je de huidige situatie moeten meenemen. Je moet met andere uitgangspunten werken.” Het is de zoveelste tegenvaller voor minister Cora van Nieuwenhuizen. Zij hoopt de Flevolandse luchthaven in november volgend jaar daadwerkelijk te kunnen openen. De opening werd al vier keer eerder uitgesteld.In een reactie schrijft het ministerie van Infrastructuur dat het niet is te voorspellen hoe de luchtvaartsector zich precies zal herstellen na corona. Een nieuw onderzoek kan die vraag niet beantwoorden volgens het ministerie. Wel zou het ministerie van Schiphol hebben gehoord dat maatschappijen “nog altijd een positie willen opbouwen op Lelystad” in 2021. De Nederlandse Staat is aandeelhouder van de Schiphol Group. Schiphol-baas Dick Benschop bevestigt dat ook tegen het ANP. De opgave om Lelystad Airport volgend jaar november te openen verandert volgens hem niet door de coronacrisis. Hij zegt dat er schaarste blijft bestaan in start- en landingsrechten, zogenoemde slots, op ‘s lands grootse luchthaven en zijn ook marktpartijen nog altijd geïnteresseerd in een verhuizing naar Flevoland. Door de coronacrisis is de internationale luchtvaart volledig ingestort. Benschop schat dat het aantal vluchten van en naar Haarlemmermeer op zijn vroegst in 2023 op het oude niveau zit.
Consultancybureau M3 voerde marktonderzoek uit waaruit bleek dat Lelystad Airport nodig was om Schiphol te ontlasten. Het rapport was vorig jaar december klaar. De minister hield zich daaraan vast om de opening van Lelystad Airport in november 2021 mogelijk te maken. Het vliegveld in de polder moet volgens de plannen het overvolle Schiphol gaan ontlasten. Het idee is om een deel van de vakantievluchten naar Lelystad te verplaatsen. Op Schiphol komt dan meer ruimte voor belangrijkere zakenvluchten.Het M3-onderzoek dat gedaan werd naar de noodzaak voor Lelystad Airport, was de schaarste op Schiphol leidend voor het slagen van de opzet voor Lelystad. Of zoals de onderzoekers in december schreven: “Schiphol zal de eerste keuze van luchtvaartmaatschappijen blijven, en zij zullen alleen ontwikkeling op Lelystad Airport overwegen als de capaciteit op Schiphol schaars is.”
Aan de Volkskrant laat M3-onderzoeker Van Moorsel weten dat hij niet weet of de resultaten van het onderzoek nog kloppen. “Sinds het uitbreken van Covid-19 hebben we niet meer naar het rapport omgekeken.” Hij noemt het daarom logisch om nieuw onderzoek te doen. Daarin moet dan de huidige situatie worden meegenomen. Volgens D66 Kamerlid Jan Paternotte is het aan de minister om te bewijzen dat Lelystad Airport bestaande vakantievluchten gaat overnemen. In de oppositie noemt GroenLinks Kamerlid Suzanne Kröger het “volstrekt logisch” om het onderzoek over te doen. Cem Laçin van de SP is van mening dat het onderzoek vanwege corona de prullenbak in kan.