DALFSEN – De rotonde op de Rondweg in Dalfsen ter hoogte van de Kampmansweg/kruispunt Wilhelminastraat-Thomas à Kempislaan stond te boek als het gevaarlijkste verkeersplein van Dalfsen. Niet geheel onterecht, want het aantal bijna ongelukken is aanzienlijk. Daar komt nu verandering in want de mannen van Wegenbouw Lansink pakken het groots aan en zetten de rotonde volledig op de kop. De fietsoversteken worden een stuk ruimer en de weg buigt uit, de fietspaden aan de zijde van het centrum worden breder en het plateau op de kruispunt met de Thomas à Kempislaan wordt wat compacter en in rood asfalt uitgevoerd. En omdat de boel toch open ligt wordt gelijk groot onderhoud uitgevoerd.
Fietsers en automobilisten gaan lastig samen, zo bleek de afgelopen jaren. De afgelopen jaren is het het fietsverkeer vanuit de woonwijken Gerner Marke en Oosterdalfsen enorm toegenomen en dat zorgde in combinatie met de rest van de verkeersstromen soms voor opstoppingen en onveilige situaties.
12 Augustus zijn de werkzaamheden klaar en gaan de mannen van Lansink naar de volgende klus of met vakantie. Of de rotonde en het kruispunt daadwerkelijk veiliger worden zal de praktijk moeten uitwijzen, want wat niet verandert is de voorrangssituatie. Fietsers en voetgangers moeten het overige (snellere) verkeer voor laten gaan. In ons land is geen eenduidig beleid wat betreft de voorrangssituatie op rotondes. Lokale overheden mogen dit zelf bepalen. In onze provinciehoofdstad Zwolle hebben fietsers voorrang op het overige verkeer en dat is voor iedereen duidelijk. Er gebeuren ook relatief weinig ongelukken.
De collega’s van VechtdalLeeft TV spraken met Geerhard Roessink, uitvoerder van Wegenbouw Lansink B.V.