Lelystad Airport
(foto: RTV Oost)

BINNENLAND – Forse kritiek van een deel van de Tweede Kamer op de koppeling die het kabinet maakt tussen Lelystad Airport en het steunpakket van 3,4 miljard euro aan de KLM. Zowel coalitie- als oppositiepartijen vinden het vreemd dat Lelystad Airport als wisselgeld wordt opgevoerd ter compensatie van minder nachtvluchten op Schiphol. Dat bleek woensdagavond tijdens een overleg tussen de Kamer met de ministers Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en Wopke Hoekstra van Financiën. Het Tweede Kamerlid Eppo Bruins (ChristenUnie) sprak van “koppelverkoop”. Dat meldt RTV Flevoland.

Het reddingspakket voor de KLM, dat door de coronacrisis in grote problemen zit, werd vorige week door het kabinet openbaar gemaakt. De luchtvaartmaatschappij kan 3,4 miljard euro aan leningen krijgen, waarvoor het Rijk voor een groot deel garant staat. KLM moet dan wel voldoen aan een reeks voorwaarden. Eén daarvan is dat het aantal nachtvluchten op Schiphol wordt verminderd. Van 32.000 per jaar nu, naar eerst 29.000 en op termijn dalend naar 25.000. Voor die laatste stap is de opening van Lelystad Airport een voorwaarde. Schiphol kan toe met minder nachtvluchten, maar dan moet daar overdag ruimte worden gecreëerd door vluchten te verplaatsen naar Lelystad.

De Tweede Kamer reageerde ronduit verbaasd. “Niet de KLM gaat over nachtvluchten, maar de Kamer. De logica voor het verplaatsen van nachtvluchten ontbreekt”, aldus Jan Paternotte van regeringspartij D66. “Afspraken met Schiphol worden verknoopt met het steunpakket aan KLM. Dat is vooruitlopen op een nieuw luchthavenbesluit voor Schiphol. Eppo Bruins herhaalde zijn standpunt dat Lelystad Airport alleen open mag als de cijfers kloppen en alles is besproken. Hij diende een motie in, waarin hij uitspreekt dat de Tweede Kamer niet gebonden is aan de uitbreiding van Lelystad Airport zolang besluitvorming over het Luchthavenbesluit voor Lelystad Airport nog niet in de Tweede en Eerste Kamer heeft plaatsgevonden.GroenLinks, Partij voor de Dieren en de SP spraken zich ook ronduit uit tegen de koppeling van nachtvluchten en de opening van Lelystad Airport. “Waarom is de opening van Lelystad Airport, die overigens nooit zal plaatsvinden, plotseling een voorwaarde?”, aldus Lammer van Raan van de PvdD. Hij diende een motie in om deze koppeling los te laten. SP-Kamerlid Mahir Alkaya noemde de koppeling “een vorm van chantage”. Ook hij diende een motie in, waarin het verminderen van overlast bij Schiphol los moet worden gezien van Lelystad.

Minister Van Nieuwenhuizen herhaalde nog maar eens dat het kabinet op basis van het regeerakkoord vasthoudt aan opening van Lelystad Airport, ook al moet de Kamer dat nog besluiten. Verplaatsing van vluchten naar Lelystad geeft op Schiphol ruimte in de piekuren, zodat het belangrijke wereldwijde netwerk intact kan blijven. Als Lelystad niet open gaat, kan dat niet. Vermindering van nachtvluchten wordt dan moeilijker. De minister wilde het misverstand bij D66 wegnemen dat er straks nachtvluchten van Schiphol naar Lelystad gaan. “Dat is niet aan de orde. Voor Lelystad blijft gelden wat ik eerder heb gezegd: geen nachtvluchten en geen vrachtvluchten.”

De Kamer stemt later vandaag, op de laatste dag voor het zomerreces, over de moties.