BINNENLAND – De Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) zijn zwaar teleurgesteld over de ontwerp Luchtvaartnota die minister Cora van Nieuwenhuizen vrijdag aan de Tweede Kamer presenteerde. In een tijd waarin krimp van de luchtvaart realistischer is, zet het kabinet vol in op groei en houdt vast aan Lelystad Airport als overloop voor Schiphol.
Leon Adegeest, voorzitter van SATL en bestuurslid van HoogOverijssel, spreekt van een gemiste kans. “De nota is visieloos en achterhaald. Het dossier Lelystad Airport is een grote puinhoop. Nederland verdient beter. Uiteraard gaan wij als burgerbeweging onverminderd door met onze acties.”
Minister Cora van Nieuwenhuizen verklaarde dat de geschiedenis leert dat de luchtvaart zich altijd weer weet te ontworstelen aan tijden van crisis en dat uiteindelijk iedereen toch weer met het vliegtuig op vakantie wil en dan is Lelystad Airport alsnog nodig. Haar streven is om de luchthaven eind volgend jaar te openen. De minister wil de internationale netwerkfunctie en economische concurrentiepositie van Schiphol verder uitbouwen. Daarom moeten vakantievluchten worden verplaatst naar Lelystad dat op termijn goed moet zijn voor maximaal 45.000 vliegbewegingen per jaar.
Interim directeur Groningen Airport Eelde Bart Schmeink: “Wat ik wel bijzonder vind is dat het kabinet de opening van Lelystad Airport boven de markt laat hangen. Dat lijkt me ook niet goed voor alle andere vliegvelden, het introduceert een bepaalde onzekerheid. Ik had het logischer gevonden wanneer het kabinet meteen duidelijkheid had geschept.” In februari van dit jaar liet Schmeink minister Van Nieuwenhuizen weten dat Eelde alle ruimte heeft.
Tweede Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks oordeelde dat Van Nieuwenhuizen ‘de tijdgeest niet aanvoelt’ en dat in de plannen weer dezelfde ‘slappe klimaatdoelen staan die er al waren’. Volgens SP-Kamerlid Cem Laçin staat er in de nota ‘niks nieuws over het klimaat, overlast of zekere banen.‘ Hij kan zich niet aan de indruk onttrekken dat de plannen een voorzetting zijn van ‘oude politiek’ die op groei van Schiphol is gericht.