VECHTDAL – Een nieuwe buurtbuslijn in Ommen, een snelle bus van Zwolle naar het Vechtdal wordt langzamer en definitief geen spitstoevoeging meer in Dalfsen. Dit is een greep uit de plannen in het Vervoersplan 2025 van vervoerder EBS, die het openbaar vervoer in IJssel-Vecht verzorgd.
Dit zijn de belangrijkste wijzigingen in het openbaar vervoer in het Vechtdal:
Lijn 167 Zwolle – Dalfsen – Lemelerveld: Sinds april is de spitstoevoeging van 7:01 van Dalfsen naar Zwolle al vervallen, wegens te kort aan personeel. Maar nu komt hij definitief niet meer terug.
Lijn 217 Zwolle – Lichtmis – Nieuwleusen – Dedemsvaart: In de ochtend zijn de bussen richting Zwolle druk, terwijl die naar Nieuwleusen en Dedemsvaart leeg zijn. In de middag is dit omgekeerd. Voor een snellere verbinding rijden de bussen via Hessenpoort in de tegenspitsrichting. Om daarna de weg te vervolgen naar Lichtmis via de route van lijn 40 (Zwolle – Meppel).
Lijn 301 Zwolle – Nieuwleusen – Dedemsvaart: De lijn naar Nunspeet en Dedemsvaart zal defensief 2 losse lijnen worden. Zwolle – Dedemsvaart blijft lijn 301. Zwolle – Nunspeet is vanaf december lijn 305.
Buurtbuslijn 568 Ommen – Vilseren – Dalfsen en Buurtbuslijn 569 Ommen – Lemele - Lemelerveld: De huidige buurtbuslijn 568 (Dalfsen – Ommen) wordt opgesplitst in twee lijnen. Allebei rijden ze een keer per uur. Lijn 569 krijgt een lusroute ten zuiden van Lemele, waardoor Dalmsholte een verbinding behoudt. In Hankate ontstaat een overstappunt met lijn 597 voor een snelle ov-verbinding tussen Hellendoorn en Ommen. Met het toevoegen van een oostelijke lusroute in Ommen op lijn 568 verbetert ook de oppervlakteontsluiting in Ommen-oost, met twee nieuwe bushaltes.
Lijn 30 Hoogeveen – Hardenberg: De route zal niet langer via het centrum en SBO De Oase in Hardenberg rijden vanwege het lage aantal reizigers. Alternatieve buurtbuslijnen 598 en 599 liggen binnen 600 meter van het station. De extra ochtendspitsrit van Hoogeveen naar Hardenberg blijft vervallen, gezien de lage bezetting en goede alternatieven.
Lijn 40 (en 140) Zwolle – Staphorst – Meppel: Er is een wens om Staphorst (De Slagen en De Esch) te bedienen, mits wegen worden aangepast voor busvervoer. EBS wil lijn 140 introduceren als snellere verbinding via de snelweg, met behoud van lijn 40 elk uur. Lijn 640 blijft in spitsuren Rouveen bedienen, met aansluiting op lijn 140. Lijn 140 rijdt enkel buiten vakanties op werkdagen. De route van lijn 140 zal tussen Meppel en Staphorst de huidige route van lijn 40 te rijden, tussen Staphorst en Zwolle-Noord via de snelweg met een top bij halte Lichtmis. Vanaf de halte Meppelerstraatweg pakt lijn 140 de route van lijn 40 op naar het station.
De haalbaarheid van het plan hangt af van een veilige draaibeweging bij Busstation Lichtmis, die weliswaar proefgereden is, maar nog niet in de verkeersregeling zit. Als de wijziging niet per 15 december uitvoerbaar is, wordt het plan meegenomen in de studie van provincie en gemeenten voor het traject Meppel-Zwolle.
Lijn 129 Dedemsvaart – Coevorden: De laatste rit van lijn 30 vanaf Hoogeveen (21:46) zal na Lutten Centrum doorrijden als lijn 129 naar Dedemsvaart, om een extra late rit te bieden. Daarnaast rijden de ritten van lijn 129 weer van/naar station Coevorden zoals voor april 2024.
De dienstregeling gaat zondag 15 december 2024 in.