Den Haag/Vechtdal - “Commerciële luchtvaart… als om wat voor reden dat niet doorgaat, zet de provincie (Flevoland) in op een volledig Defensie-gerelateerd aanbod. Dat betekent het hele pakket, dus ook de JSF (straaljager F-35) naar Flevoland halen. Ik zal de eerste zijn die met alle liefde de JSF de lucht injaagt”, aldus een strijdvaardige Willem Boutkan, Tweede Kamerlid voor de PVV en Statenlid voor die partij in Flevoland over Lelystad Airport.
Of de parlementariër met deze uitspraak zijn politieke lot als woordvoerder Luchtvaart heeft bezegeld zal de toekomst uitwijzen, maar het standpunt van de PVV is duidelijk: Lelystad Airport moet en zal open. Dat staat haaks op de bevindingen van de economen Leo Bus en Walter Manshanden. Op basis van openbare bronnen concluderen zij dat de Nederlandse luchtvaart op sterven na dood is en dat de KLM bestaat bij de gratie van de overheid. “Lelystad Airport is een achterhaald projec”, zegt econoom en onderzoeker Walter Manshanden die samen met collega Leo Bus een vernietigend rapport over de staat van de luchtvaart schreef. Coenraad Backers (programmeleider Luchtvaart bij Natuur en Milieu) liet een soortgelijk geluid horen. Dat bleek woensdag 2 oktober tijdens het symposium ‘Minder vliegen, meer verdienen’ in Den Haag, een initiatief van Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen, waarvoor Tweede Kamerleden waren uitgenodigd, waaronder Cor Pierik van de BBB en Willem Boutkan van de PVV.
Met het aantreden van het nieuwe kabinet staat de deur om Lelystad Airport te openen, wederom op een kier. Leon Adegeest, voorzitter van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen: “Wij willen dat het besluit om Lelystad te openen, op basis van feiten wordt genomen. Het onderzoek van Manshanden en Bus over de strategie van Schiphol en de rol van Lelystad Airport draagt daaraan bij”.
Op diezelfde dag publiceerde het economievakblad ESB een artikel onder de titel ‘Laat ver-vliegers en overstappers zelf meer opdraaien voor de kosten’. Ook daaruit blijkt dat het verdienmodel van de Nederlandse luchtvaart ondermaats is.
Saillant is dat PVV-minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat vrijdag 4 oktober overleg heeft over de toekomst van de Flevolandse luchthaven met Pieter van Oord (ceo Schiphol, Lelystad Airport-directeur Jan Eerkens en Arjen Gerritsen, de Commissaris van de Koning in Flevoland.
Econoom en onderzoeker Walter Manshanden over het verdienmodel
BBB Tweede Kamerlid Cor Pierik over krimp
PVV Tweede Kamerlid Willem Boutkan wil Lelystad Airport linksom of rechtsom open