REGIO -  EBS dat het busvervoer in Noordwest-Overijssel verzorgt, heeft een boete van 3,5 miljoen euro gekregen voor de aanhoudende problemen met de dienstregeling. Het is al tijden hommeles met het busvervoer in Overijssel. De vervoerders hebben te maken met een groot tekort aan buschauffeurs, het ziekteverzuim is hoog en daardoor vallen er veel bussen uit.EBS verzorgt sinds eind 2022 het busvervoer in de regio IJssel-Vecht, een uitgestrekt gebied dat naast Noordwest-Overijssel ook een deel van Gelderland en Flevoland beslaat. De 3,5 miljoen euro boete is opgelegd door de drie provincies en gaat over de prestaties van EBS in 2023.Want de prestaties van de vervoerder waren ondermaats, vinden de provincies. Naast de vele uitval van bussen reed de vervoerder in 2023 ook een deel van de buslijnen met dieselbussen, terwijl was afgesproken dat er alleen nog elektrische bussen zouden rijden.

Prestaties over 2024

Ook voor dit jaar hangt EBS een miljoenenboete boven het hoofd, omdat de dienstregeling nog altijd niet op orde is. De eerste maanden van dit jaar kwamen er ruim duizend klachten binnen van reizigers, omdat bijvoorbeeld hun bus niet kwam opdagen, veel te laat kwam of helemaal uitviel.De dienstregeling van EBS in IJssel-Vecht, waaronder dus ook Noordwest-Overijssel, is eerder dit jaar afgeschaald. Dat moest ervoor zorgen dat op plekken waar de bus wél rijdt, er minder bussen uitvallen. Dat blijkt niet het geval: bijna een op de tien bussen is nu uit de dienstregeling gehaald, maar de rituitval is met maar drie procent afgenomen, melden de drie provincies.'

Dit frustreert ons

'EBS geeft toe dat het meer bussen uit de dienstregeling had moeten halen, ook omdat in bijvoorbeeld Zwolle vier chauffeurs meer stopten dan verwacht. "Hoewel wij begrijpen waar dit mis is gegaan, ondervinden de reizigers in Overijssel en Gelderland veel hinder van de situatie. Dit frustreert ons en wij verwachten dat EBS dit zo spoedig mogelijk rechtzet door, met het personeel dat steeds meer beschikbaar komt, de rituitval verder te beperken", schrijven de drie provincies in een brief aan hun Provinciale Staten.De nood aan buschauffeurs is zelfs zo hoog, dat EBS nu een 'tekenbonus' van 2000 euro geeft aan mensen die morgen nog aan de slag kunnen als buschauffeur. Ook worden er deze maand open dagen gehouden in Zwolle, komen er billboards op diverse plekken langs de snelwegen, en is er samen met een marketingbureau een speciale TikTok-campagne opgezet. Allemaal bedoeld om extra buschauffeurs te werven, zodat EBS vanaf december weer de volledige dienstregeling kan rijden.

900 miljoen euro

EBS verzorgt sinds eind 2022 het busvervoer in de regio IJssel-Vecht en heeft een contract met de drie provincies voor de duur van dertien jaar. De concessie heeft een waarde van in totaal 900 miljoen euro. Omdat de provincies miljoenen euro's belastinggeld in de concessie steken, kunnen ze de vervoerder ook een boete opleggen.

Maximaal 0,2 procent uitval

De vervoerder en de provincies hebben afgesproken dat maximaal 0,2 procent van de bussen mag uitvallen. Dat percentage wordt nog altijd niet gehaald, blijkt uit cijfers die EBS gedeeld heeft. Zo is het percentage rituitval in Noordwest-Overijssel dit jaar nog niet onder de 1,8 procent gekomen, met uitschieters van 8,8 procent in februari.Ook in Twente zijn er problemen met het busvervoer. Arriva rijdt er sinds afgelopen december met nieuwe elektrische bussen, maar de start verliep roerig. Zo bleek de dienstregeling te krap, laadden bussen niet snel genoeg op en vielen de elektrische bussen met koud weer uit. Arriva betuigde later spijt.De rituitval is ook in Twente al maanden veel hoger dan de norm van 0,2 procent. Voor dit jaar kan Arriva dan ook een boete verwachten van de provincie, al is nu nog niet bekend hoe hoog die zal worden. Bron: RTV Oost - Rutger Borgerink - Foto's: Vechtdal/Media

p1070767

20240422 103938