OMMEN inwoners van de gemeente Ommen die in 2023 gebruik hebben gemaakt van een Wmo- (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) of Jeugdhulpvoorziening zijn tevreden over de kwaliteit van de ingezette ondersteuning. Dit blijkt uit het jaarlijkse cliënttevredenheidsonderzoek dat door onderzoekOsbureau Magis is uitgevoerd.
Cliënten geven het gesprek dat zij met een medewerker van Samen Doen hebben gemiddeld een 8, een verbetering ten opzichte van het jaar daarvoor.Wethouder Alice van den Nieuwboer: “Het is mooi dat er wederom een verbetering te zien is ten opzichte van vorig jaar. We zullen ons blijven inzetten om deze vooruitgang te continueren. We zijn blij dat de dienstverlening van de partners waarmee we samenwerken ook goed beoordeeld wordt. Komend jaar zullen we meer bekendheid geven aan de mogelijkheid voor onafhankelijke cliëntondersteuning voor cliënten.”
Uit het onderzoek blijkt dat 80% van de ondervraagden positieve effecten ervaart van de ondersteuning die zij ontvangen. Men kan beter de dingen doen die men wil, zich door de ondersteuning beter redden en 83% geeft aan dat zij een betere kwaliteit van leven ervaren. In het aanvraagproces kan nog worden nagegaan welke knelpunten kunnen worden opgelost. Zo geeft 13% van de ondervraagden aan niet snel geholpen te zijn en heeft bij 9% het aanvragen van hulp veel moeite gekost.
De ondervraagden ervaren dat zij serieus worden genomen door de hulpverleners. 95% vindt dat de hulp nuttig is en wordt verleend zoals is afgesproken. Ook worden zij voldoende betrokken bij de keuzes over de hulp.In de verschillende processen kan de snelheid verbeterd worden. Zo geeft een vijfde van de respondenten aan dat zij bij de aanvraag niet snel zijn geholpen. Daarnaast wist 31% niet af van de onafhankelijke cliëntondersteuning van Zorgbelang.
De gemeente onderzoekt jaarlijks de ervaringen van de inwoners die gebruikmaken van de Wmo en Jeugdhulp. Inwoners ontvangen een uitnodiging om mee te doen aan het onderzoek. De gemeente vindt het belangrijk om onderzoek te doen naar cliëntervaringen. De uitkomsten dragen bij aan het verbeteren van de dienstverlening door de gemeente en aan het verhogen van de kwaliteit en inzet van de zorg. Bij de continumeting worden inwoners één maand na het gesprek met een medewerker van Samen Doen uitgenodigd om mee te doen aan het onderzoek en nogmaals na ongeveer zes maanden. Door sneller te weten wat de ervaringen van inwoners zijn, kan de gemeente haar dienstverlening hier beter op laten aansluiten