DALFSEN - De Regiobank in de gemeente Dalfsen kwam bij de campagne Huh? Wat bedoelt u? uit de bus als organisatie met de meeste complimenten. Inwoners prijzen de dienstverlening en eenvoudige communicatie. Daarom overhandigden de gemeente Dalfsen en Taalpunt Dalfsen dinsdagochtend een Gouden Duim en bos bloemen aan het kantoor in Dalfsen.
De bank is door de Consumentenbond al zeven keer de beste bank van Nederland genoemd. Maar het positieve oordeel van de inwoners is nog belangrijker voor de medewerkers. Jan Gjaltema, eigenaar van het kantoor in Dalfsen, zegt: “Daar doen we het natuurlijk voor.”
Inwoners vinden dat de Regiobank een fijne service biedt: een kantoor waar je gewoon naartoe kan en met alle vragen terecht kan. Je wordt daar vriendelijk en goed geholpen, staat in de meldingen: ‘Het is gemakkelijk om in contact te komen en je vragen te stellen. Het hoeft niet allemaal digitaal.’
Meldpunten en supporters De campagne Huh? Wat bedoelt u? is een samenwerking tussen de gemeente Dalfsen, Taalpunt Dalfsen, De Kern maatschappelijke dienstverlening, woonstichting Vechthorst en Deltion College. Het doel van de campagne dit voorjaar was om inzicht te krijgen in hoe inwoners communicatie met de overheid en andere organisaties ervaren. Dit deden de partijen onder begeleiding van het actiebureau Huh? Wat bedoelt u?.
Van maandag 22 tot vrijdag 26 april konden inwoners ‘onbegrijpelijke zaken’ melden bij een Meldpunt voor Onbegrijpelijke Zaken in de kernen Dalfsen, Nieuwleusen en Lemelerveld. Dat leverde 126 meldingen op. Ook werden door inwoners complimenten uitgedeeld. Want gelukkig gaat er ook al veel goed in de gemeente Dalfsen, zoals bij de Regiobank-kantoren.
Workshop ‘Begrijpelijk Schrijven’
In werksessies zijn de meldingen behandeld en gesproken over het vervolg. Voor zover mogelijk is persoonlijk contact opgenomen met de melder of gebeurt dat de komende tijd.
Na de zomer is er extra aandacht voor begrijpelijk schrijven tijdens de landelijke Week van Lezen en Schrijven (8 tot 15 september 2024). Taalpunt Dalfsen organiseert voor medewerkers van alle organisaties in de gemeente een workshop ‘Begrijpelijk Schrijven’.
Panel
Op die dagen kan ook gebruikgemaakt worden van het panel met taalambassadeurs. Dit panel bestaat uit inwoners die moeite hebben met lezen en schrijven. Zij hebben dagelijks te maken met te moeilijke e-mails en brieven, onduidelijke instructies en verwarrende dienstverlening.
Medewerkers kunnen een brief of tekst van de website van hun organisatie meenemen. Het panel kan aangeven welke delen van die tekst niet goed begrepen worden door mensen die moeite hebben met lezen. Deelnemers kunnen met deze tips direct aan de slag in de workshop.
Data en tijdstippen voor het panel en de workshops:
Dinsdag 10 september Testpanel 9.00 tot 10.00 uur
Workshop 10.00 tot 12.00 uur
Donderdag 12 september Testpanel 14.00 tot 15.00 uur en
18.00 tot 19.00 uur
Workshop 15.00 tot 17.00 uur en
19.00 tot 21.00 uur
Meer informatie over de workshop en aanmelden kan via taalpuntcoördinator Sabine Sijbom: