LANDELIJK - Volgens cijfers van het CBS kwamen in 2023 270 fietsers om het leven in het verkeer. Dit aantal is schrikbarend hoog en de trend is verontrustend, ondanks de lichte daling ten opzichte van het dieptepunt van 290 fietsdoden in 2022. Van het aantal fietsdoden kwam 49 procent om door een aanrijding met een personen- of bestelauto, vrachtwagen of bus. Voor het vierde jaar op rij kwamen fors meer fietsers dan inzittenden van personenauto’s om in het verkeer (270 om 194). Auto’s worden steeds veiliger voor inzittenden, maar niet voor andere verkeersdeelnemers.
Een belangrijke maatregel is het instellen en handhaven van een maximumsnelheid van 30 km/u op plekken waar het onveilig is voor fietsers en voetgangers. Dat maakt onze straten veiliger én leefbaarder. Ook pleit de Fietsersbond voor meer investeringen in veilige fietsinfrastructuur en strengere handhaving om (dodelijke) ongevallen te voorkomen. Elke dag gebeurt er bijna wel wat, zoals ik deze dag. In Enschede wordt een fietser op een rotonde aangereden door een auto. De fietser belandt in het ziekenhuis, de automobilist niet.
Helaas zien we in Nederland de laatste jaren een stijging van het aantal fietsongevallen en fietsdoden. Daarom blijven we als Fietsersbond onvermoeibaar strijden voor nog meer fietsveiligheid. Juist omdat in de toekomst door de vergrijzing een verdere toename van het aantal fietsongevallen wordt verwacht, is het van belang om nu extra in te zetten op het verbeteren van de infrastructuur.De Fietsersbond vindt dat alle fietsers veilig moeten kunnen fietsen. We willen fietsen zo aantrekkelijk mogelijk maken, zodat nog meer mensen van de fiets gebruik gaan maken. Wat hebben we daarvoor nodig? Een lagere snelheid van het autoverkeer, een goede infrastructuur en veilig gedrag van zowel de fietser als de automobilist in het verkeer.