VECHTDAL - De frisse blik en creativiteit van jongeren kunnen professionals helpen met verrassende ideeën en nieuwe inzichten! Woensdag 15 november hebben daarom 30 mbo-studenten van het Zone.college in Zwolle een opdracht over vismigratie bij stuw Vechterweerd in ontvangst genomen. De studenten gaan als deelnemer van het educatieve project ‘Adviseurs van de Toekomst’ het waterschap Drents Overijsselse Delta (WDODelta) de komende weken adviseren over innovatieve toepassingen om vissen van A naar B te brengen.
De vis vindt zijn weg op ‘snelweg’ de Vecht
Voor vissoorten is migratie cruciaal, maar stuwen en obstakels in de Vecht kunnen barrières vormen. Het stuwcomplex Vechterweerd, de toegangspoort tot het stroomgebied van de Overijsselse Vecht, kan voor vissen een belemmering zijn. Uit het onderzoeksproject Swimway Vecht blijkt dat de huidige vispassage bij stuw Vechterweerd geschikt is voor vissen zoals winde en zeeforel, maar minder voor vissoorten die langs de bodem migreren en ‘zwakke zwemmers’ zoals houting en kwabaal. Studenten van het Zone.college gaan met het educatieve project Adviseurs van de Toekomst hiervoor een oplossing bedenken.
“Met stuw Vechterweerd als concreet knelpunt, worden zij bedenkers van een oplossing die hopelijk niet alleen op die plek gebruikt kan worden, maar ook op andere plekken waar we stuwen en gemalen hebben. Als jong adviesbureau duiken zij in waterbeheer, waar creativiteit en innovatie samenkomen tot nieuwe ideeën en oplossingen. Het is prachtig om te zien hoe leerlingen met dit project vol enthousiasme in de waterwereld stappen", aldus Miranda Wesselink, dagelijks bestuurslid van WDODelta.
Een frisse visie en veel verantwoordelijkheid
Zo’n 30 studenten vormen bij dit project een adviesbureau. Op woensdag 16 november hebben dagelijks bestuurslid Miranda Wesselink en Jan Kamman (Afdelingshoofd Vis & Water van Sportvisserij Nederland) de opdracht officieel overhandigd. Leerlingen startten het project met een gastcollege van Sportvisserij Nederland en een bezoek aan stuw Vechterweerd.
"In dit project dragen studenten niet alleen schooltassen, maar ook een rugzak vol verantwoordelijkheid. Hier worden ze gezien, maar ook gehoord als adviseurs. Het waterschap luistert als professional naar hun ideeën en dat is geweldig om als docent te ervaren”, aldus Helmi Kocken, docent bos- en natuurbeheer van het Zone.college.
Adviseurs van de Toekomst
Om een goed advies op te kunnen stellen, gaan de leerlingen zich verdiepen in de werking van stuwen en vispassages en gaan ze op zoek naar innovatieve ideeën voor de houting en kwabaal. De studenten presenteren hun advies over een paar weken aan het waterschap.