Weer veel ongelukken in de Regio

REGIO - Het was weer raak deze week en dit weekend. Twee fietsers botsten in Hardenberg op de Gramsbergerweg tegen elkaar en raakten gewond. In Nieuwleusen was er een zwaar ongeluk met een auto en fietser met twee kinderen op de Burgemeester Backxlaan. Bij het oversteken ging het niet goed en moesten ze met spoed naar het ziekenhuis. Op 9 oktober knalde bij de Witte Paal een personenauto achter op een vrachtwagen en niet zo lang geleden reed een auto op de van Uterwyckallee rechtdoor tegen een boom en het houdt niet op. Kunnen we niet uitkijken of is er iets anders aan de hand.

Veel ongelukken in 2022

In het verkeer in Nederland komt elk jaar een groot aantal ongelukken voor. Jaarlijks raken meer dan 430.000 personen betrokken bij een verkeersongeluk. Hiervan belanden zo’n 130.000 mensen op de spoedeisende hulp. En meer dan 600 personen overlijden aan de gevolgen van een verkeersongeval .In 2022 vielen er 737 doden in het verkeer in Nederland, 155 meer dan in 2021. De meeste slachtoffers vielen onder de fietsers.

Statistieken op leeftijd

Opvallend is dat jonge automobilisten (tussen de 18 en 24 jaar) naar verhouding vaker bij een dodelijk ongeval betrokken zijn dan de wat oudere automobilisten. Per afgelegde afstand is het risico op een fataal auto-ongeluk van jonge automobilisten ruim vijf keer zo hoog als van automobilisten tussen de 30 en 59 jaar. Bij jonge mannen is het risico zelfs tien keer zo hoog. Dit komt door het verschil in ervaring en door factoren die met de leeftijd samenhangen (bijvoorbeeld extra gevoeligheid voor gebruik van drugs in het verkeer)

Scooterongelukken

Van het totaal aantal scooter-ongelukken in Nederland zijn geen heel recente cijfers bekend. Wel is duidelijk dat tussen 2005 en 2009 het aantal ongelukken met scooters met 87% is gestegen. Van de 9800 slachtoffers die jaarlijks terechtkwamen op de Spoedeisende Eerste Hulp, is 15% opgenomen in een ziekenhuis. De meeste slachtoffers waren tussen de 15 en 19 jaar.

  • In 2009, het laatste jaar waarin het aantal scooterrijders dat ernstig gewond raakte nog betrouwbaar vast te stellen was, ging het om zo’n 2800 personen.
  • In 2016 kwam het aantal verkeersdoden onder scooterrijders (en bestuurders van brom- en snorfietsers, inclusief de brommobiel) neer op 44. Dat is 7% van het totaal aantal verkeersdoden in Nederland in dat jaar. In de afgelopen tien jaar is het aantal verkeersdoden onder brom- en snorfietsers licht gedaald. Al komt door de Fat-Bike daar weer iets verandering in.

  • Veel fietsers
  • De meeste dodelijke slachtoffers in 2022 waren fietsers. Er verongelukten 84 fietsers meer dan in 2021. De toename was het sterkst onder fietsers van 75 jaar en ouder, Dat waren er in 2022 150, in 2021 waren dat er nog 94. Van de fietsers die verongelukten had bijna de helft een aanrijding met een (bestel)auto. Een kwart van de fietsdoden viel bij een eenzijdig ongeluk, bijvoorbeeld door een glad wegdek, een verkeerde stuurbeweging of omdat de fietser onwel werd.

Misschien teveel auto's

In Nederland rijden er meer dan 9 miljoen auto's rond en elke dag staan de wegen vol. Moeten we nog meer wegen aanleggen of moeten we minder auto rijden. Als je het aantal auto’s in ons land vermindert,los je heel veel milieuproblemen tegelijk op. En kortere afstanden kunnen makkelijk op de fiets gedaan worden, vooral nu bijna iedereen zo'n altijdindewindrugfiets heeft. En beter Openbaar Vervoer is ook een manier. Alleen we zijn lui en willen niet zo snel veranderen. Misschien dat rekening rijden een optie is, tenminste als dat door gaat. Daarnaast moet het koekeloeren op de telefoon in de auto ook veel strenger aangepakt worden. Het begint bij ons zelf.

 

  • Bron: Bart Nijstad