REGIO - Vorige week stond er bij de Amaliabrug in Hardenberg een groot waarschuwingsbord van de politie. Wie betrapt werd op met bellen/appen op de fiets kon een prent van 150 euro verwachten. Blijkbaar hielp het, want er was geen fietser die het waagde. Normaliter als je een wandeling naar het centrum maakt, heb je aan de vingers van een hand te weinig om het aantal te tellen. Voor velen is het een doorn in het oog. In het verkeer is appen op de fiets met 50% een grote irritatie. Ook wielrenners zijn voor veel mensen een grote bron van ergernis, zoals die door het verkeer en fietspaden jagen, zonder te bellen.
Bumperkleven en hardrijders
Uit onderzoek door verzekeraars is gebleken dat mensen zich vooral ergeren aan bumperkleven. Met 73 % scoort deze het hoogst, terwijl de boetes hiervoor zeker niet mals zijn. Afhankelijk van de situatie en snelheid kan het tot 650 euro gaan. Als je een emmer leeggooit. Op plek twee komt hardrijden gevolgd door parkeren. Hoe hoog de boetes ook zijn, toch veranderen weinig hun gedrag. Ze willen veel wegen veiliger maken omdat er teveel ongelukken gebeuren. Met name de N50 naar Kampen en de N36 naar Wierden staan hoog op de lijst. Het is alleen de vraag of het aan de weg ligt of aan de gebruikers. Bij een controle op telefoon gebruik achter het stuur van hooguit een uur, worden er met gemak honderd gepakt. De boetes schrikken echter niet af, misschien eens tijd om de telefoon in beslag te nemen of rijbewijs. Meer dan honderd miljoen steken in het verbeteren van de weg is veel geld, terwijl het niet aan de weg ligt maar aan de deelnemers.
Wielrenners
Ook wielrenners zijn vaak een grote bron van ergernis. Sommige hebben niet eens een bel, terwijl dat wel verplicht is. Johan Neevel uit Wezep had wel een bel en belde twee keer afgelopen zaterdag. Toen de twee jongens niet aan de kant wilden gaan, vroeg hij het nogmaals netjes. Niet veel later kreeg hij een trap tegen zijn voorwiel en lag hij naast de weg. Sleutelbeen gebroken, fiets kapot en de twee helden vlogen er vandoor. Een bestuurder van een auto ging achter de jongens aan en maakte beelden. Daar waren de jongens ook niet van gediend en kreeg de bestuurder nog een grote mond ook nog. Nadat Neevel de beelden online zette, kwamen er reacties. Twee moeders van de helden kwamen natuurlijk met een ander verhaal. ,, Dat wordt dus een bemiddelingsgesprek", volgens Neevel, die zijn reis naar Mallorca in duigen zag gaan. ,, Ik wilde daar een triatlon doen, maar dat gaat niet door want vrijdag heb ik nu een gesprek met de chirurg wat we gaan doen. Nu zullen de negatieve reacties van wielrenners wel weer los komen."