Blijven de treinen bij Mariënberg doordieselen?
Foto: Kiekjeskliek

MARIËNBERG - Jaren reden er dieseltreinen op het traject Zwolle - Kampen. Die zijn lang geleden al verdwenen, maar dat is niet overal in de provincie het geval. Tussen Almelo en Mariënberg rijden nog altijd ronkende dieseltreinen. Tot ongenoegen van reizigersclub ALMA. Het inmiddels gevallen kabinet heeft enkel geld over voor onderhoud, niet voor elektrificatie. De bal ligt nu bij de Provincie Overijssel.

Volgens Chris de Goede van ALMA is de dienstregeling van de dieseltrein onbetrouwbaar. "De diesels zijn storingsgevoelig." Volgens de reizigersclub is het een cruciale verbinding, omdat het belangrijk is voor studenten en reizigers van en naar de rest van het land. Daarnaast moet de spoorlijn onderdeel worden van de Nedersaksenlijn die van Enschede naar Groningen moet gaan lopen.

ALMA zet zich in voor het in stand houden van de treinverbinding Almelo-Hardenberg en het opkomen voor reizigers in het Openbaar Vervoer in de regio Almelo-Ommen-Hardenberg.

Milieu

Volgens De Goede zijn de dieseltreinen niet meer van deze tijd, onder andere omdat ze in verhouding met elektrische treinen een stuk schadelijker zijn voor het milieu. Arriva hoopt in ieder geval nog jaren te kunnen rijden op het traject. Wel wil de vervoerder het liefst met schone 'zero emissie-treinen' gaan rijden.

Arriva stelt dat dit op meerdere manieren kan: met elektrische treinen of batterijtreinen. "Uit de testen van vorig jaar februari bleek dat dit een prima alternatief is voor elektrificatie. Voor inzet van batterijtreinen moet dan mogelijk de stroomvoorziening wel extra worden aangepast zodat de trein voldoende kan opladen", aldus een woordvoerder van de vervoerder.

Teleurstelling

Tot grote teleurstelling van reizigersclub ALMA haalde minister Harbers onlangs een streep door het plan om de spoorlijn Almelo-Mariënberg te elektrificeren. Die klus kost 40 tot 65 miljoen euro en dat geld heeft het Rijk niet. De bal ligt nu bij de provincie die daar in september een besluit over neemt.

De Goede van ALMA is nu bang dat de geschiedenis zich herhaalt. In 1998 dreigde het traject te worden vervangen door een buslijn. Toch is hij positief over de intentie van de provincie. "Misschien wil Overijssel de lijn zelf betalen als Den Haag de provincie in de steek laat. Er staat wel wat op het spel."

Doordieselen?

De concessie van Arriva loopt tot en met 2027, meldt de vervoerder. "Tot die tijd rijden we met dieseltreinen. Hoe deze lijn na die tijd zal worden gebruikt is afhankelijk van wat de provincie in haar Europese aanbesteding gaat vragen. Wij zijn natuurlijk afhankelijk van wat onze opdrachtgever (provincie Overijssel, red.) van ons vraagt en daar sluiten wij op aan. Maar eerlijkheidshalve: 30 jaar ‘doordieselen’ lijkt ons een onwenselijk scenario. Arriva rijdt nog op dertien trajecten in Nederland met dieseltreinen. Daarvan zijn zeven trajecten in het noorden, één in Overijssel (Almelo-Hardenberg), vier in Gelderland en één in Limburg.

Het spoortraject Almelo - Mariënberg was het eerste gedecentraliseerde spoortraject van Nederland. In 1998 ging vervoerder Oostnet, de voorganger van Syntus, rijden op het traject. Onlangs kwamen hoofdrolspelers van toen naar Ommen voor een driedelige podcastserie over het gebeuren.