DALFSEN - De gemeente is er voor haar inwoners en wil dat graag goed doen. Daarom onderzoekt ze jaarlijks de ervaringen van inwoners die gebruik hebben gemaakt van een Wmo- (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) of Jeugdhulpvoorziening. En net als voorgaande jaren is de uitkomst positief over hoe inwoners de ondersteuning en het contact met de gemeente Dalfsen ervaren.
Ervaringen Wmo cliënten
Van de ondervraagden geeft 80% aan te weten waar ze zich kunnen melden met vragen en/of problemen. Hiervan geeft 67% aan snel te zijn geholpen. Ten opzichte van de jaren ervoor (2021 71% en 2020 82%) is dit gedaald. Toename van het aantal Wmo-meldingen en de complexiteit van de meldingen heeft ertoe geleid dat inwoners in sommige gevallen langer moeten wachten voordat ze werden geholpen. De gemeente besteedt continu aandacht aan de processen om de dienstverlening te verbeteren.
Deelnemers zijn over het algemeen positief over de ondersteuning die ze ontvangen. Over de kwaliteit van de hulp is 85% tevreden. Opvallend is de daling in tevredenheid met vervoersvoorzieningen, bijvoorbeeld de scootmobiel of driewielfiets. Het contact met de leverancier is gedaald van 85% in 2021 naar 67% in 2022. De kwaliteit van het hulpmiddel is gedaald van 93% in 2021 naar 81% in 2022. Deze daling is ook te zien bij de rolstoelvoorzieningen. Het laatste heeft te maken met schaarste van grondstoffen en onderdelen. De gemeente Dalfsen en de gemeente Zwartewaterland hebben hier namens vier gemeenten met de leverancier over gesproken om bovenstaande problemen op te lossen.
Ervaringen ouders van kinderen tot 18 jaar
Deelnemers zijn tevreden over het aanvraagproces van de jeugdhulpvoorziening. Van de ondervraagden geeft 83% aan dat zij wisten waar ze hulp konden aanvragen. Hiervan geeft 76% aan snel te zijn geholpen. In 2021 was dit 82%. Deelnemers voelen zich doorgaans serieus genomen door de medewerker van de gemeente, namelijk 90%. Hiervan is 82% is tevreden over het contact. Bovenstaande uitkomsten zullen als verbeterpunten worden meegenomen.
Met betrekking tot de kwaliteit van de ondersteuning vindt 90% dat zij vaak of altijd goed geholpen worden door de hulpverlener bij vragen en problemen. Tenslotte geeft ruim de helft van de deelnemers aan een positief effect te ervaren van de ondersteuning. Zo gaat het beter met het kind op school, werk of dagbesteding (75%) en is de relatie met vrienden en anderen verbeterd (58%). Dit is vergelijkbaar met vorig jaar.