Als je dit normaal zou doen, zou je rijbevoegdheid ontzegd worden en mag je meer dan tweeduizend euro lappen; met 190 kilometer per uur over een landweg scheuren. Aankomende zaterdag gaat het toch gebeuren in Hardenberg en Ommen tijdens de Prima-Acon Vechtdal Rally en de Historic Vechtdal Rally. Ruim negentig coureurs betreden het wedstrijdterrein dat bestaat uit een route door gemeente Hardenberg en gemeente Ommen. Eén van de organisatoren en daarnaast deelnemer is Jan Nolles, hij laat met trots zijn auto zien.
De auto staat op dit moment niet in Hardenberg, maar in Beneden-Leeuwen, nabij Tiel. Het prepareren van een rallyauto kan niet zomaar bij iedere garage gebeuren, maar in het dorpje in Gelderland gebeurt het volop. De auto, een Opel Ascona, staat te glimmen in de garage. Of Opel Ascona, het is er één, maar wel een replica van de ‘widow maker’ uit eind jaren 70. De auto stond bekend om de ongelukken tijdens het racen. Volgens Jan is de auto minder snel, maar qua bouw is het de auto uit vervlogen tijden.
Controle
Waarom zou je 190 op de teller willen zien? Sommigen moeten er niet aan denken, maar voor Jan is het een uitdaging. “Je haalt het nauwelijks, over het algemeen rijden we maximaal 175 kilometer per uur.” Dat heeft onder andere te maken met de bochten, “Het is echt een uitdaging. Het is een prachtig gevoel dat je een auto op die snelheden onder controle hebt. Ergens is het spannend dat het helemaal fout kan gaan.”
Fout gaat het gelukkig bijna nooit legt Jan uit, er is aan alles gedacht. Het publiek staat op veilige afstand, alles is afgezet en bij iedere proef staat een ambulance voor het geval er iets fout gaat. In totaal worden er vier proeven gereden, bij iedere proef staan zestig vrijwilligers om alles in goede- en veilige banen te leiden. “In totaal hebben we ruim vierhonderd vrijwilligers, dat is echt geweldig. Er moet natuurlijk ook heel veel geregeld en gedaan worden”, aldus Jan.
Milieu
“Er worden allemaal milieuonderzoeken gedaan, ook naar CO2- en stikstofuitstoot. We mogen de rally organiseren. Het is zelfs zo dat er die dag veel minder auto’s rijden omdat er een rally is”, zegt Jan. Dat is niet het enige, er moeten natuurlijk veel meer dingen onderzocht worden. Zo leeft er een levendbarende hagedis op de oorspronkelijke route, “We hadden er nog nooit van gehoord maar we kregen het advies om er niet langs te rijden, dat doen we dus ook niet. Je kan toch makkelijk zo’n beest doodrijden. De route is aangepast.”
Overlast en doneren
Jan vertelt dat negen op de tien bewoners naast de route de rally alleen maar leuk vinden, maar om overlast kan je niet heen. “Daarom willen we iets terug doen voor de omgeving, ieder jaar kiezen we een goed doel om een bedrag aan te doneren. Dat is een doel in de omgeving waar de rally wordt gehouden, het liefst een doel voor kinderen.” Daarnaast wordt er ieder jaar een bedrag gedoneerd aan het Ronald McDonald Huis in Zwolle.