HARDENBERG - Sinds kort maakt Saxenburgh als pilot gebruik van een zogeheten RPA robot bij de verwijzing van patiënten naar de thuiszorg. De afdeling ICT van Saxenburgh heeft deze automatische verwijzing ontwikkeld, samen met leverancier Tingk. Het neemt de medewerkers van het Transferbureau flink wat werk uit handen.
Als een patiënt met ontslag gaat uit het Saxenburgh Medisch Centrum in Hardenberg of uit bijvoorbeeld de RevalidatieUnit, maar thuis nog wel zorg nodig heeft, regelt het Transferbureau van Saxenburgh dat de aanvraag naar de thuiszorgorganisatie vlekkeloos verloopt. Deze aanvraag vraagt steeds veel administratieve handelingen, die de nodige tijd kosten. Tijd die ze liever aan de patiëntenzorg zelf besteden. Een mooie uitdaging voor het Innovatieteam van Saxenburgh, waarin ook IT-ers deelnemen.
Eén vinkje
Samen met leverancier Tingk heeft ICT van Saxenburgh het proces van de aanvraag geïnventariseerd en vertaald naar geautomatiseerde stappen die de robot door middel van RPA (Robotic Process Automation) kan uitvoeren. Hiermee is het invullen van de aanvraag en kopiëren van verschillende velden vanuit het interne HIX-systeem naar het externe Zorgdomeinsysteem nu nog slechts één druk op de knop. Met het zetten van één vinkje is de patiënt gereed voor overdracht naar de thuiszorgorganisatie.
Saxenburgh Thuis
Saxenburgh levert verschillende soorten van zorg, ook thuiszorg via Saxenburgh Thuis. De computersystemen sluiten nauw op elkaar aan, waardoor overdracht naar Saxenburgh Thuis zonder administratieve rompslomp plaatsvindt. Om de overdracht naar andere thuiszorgorganisaties te vereenvoudigen, is de RPA robot ontwikkeld.
Als de proef aan de verwachtingen voldoet, volgt verdere uitrol.
De oplossing voor het Transferbureau is één van de vele voorbeelden waar RPA kan worden toegepast. De afdeling ICT van Saxenburgh ziet vele kansen voor de patiëntenzorg.