NIEUWLEUSEN - Het is niet de vraag of het gaat gebeuren; het moet ook gebeuren. Het kanaal De Dedemsvaart tussen Hasselt en Nieuwleusen wordt namelijk opnieuw ingericht, omdat het momenteel niet voldoet aan Europese en landelijke regelgeving. Het is de bedoeling dat de aanpassingen wateroverlast en droogte moeten voorkomen.
Volgens het Waterschap is het kanaal belangrijk voor het aan- en afvoeren van het water. Om overlast van wateroverlast en droogte te voorkomen moet er echter wel iets gaan veranderen. Op dit moment loopt er nog onderzoek naar het kanaal tussen Hasselt en Nieuwleusen, om te kijken of het geschikt is voor natuurlijke oevers. Dit zijn oevers met een geleidelijk aflopende overgang van land naar water.
Uitstraling van het kanaal
Nu zijn dat nog ‘harde’ oevers; namelijk damwanden. Doordat het niet geleidelijk afloopt is het lastiger overleven voor de flora en fauna. Daarnaast wil het Waterschap gaan kijken welke plekken aan het kanaal onderhouden moeten worden. ‘’Het blijft natuurlijk de uitstraling van het kanaal houden, dat is belangrijk’’, zegt omgevingsmanager Dinant Hommes.
Natuurlijke oevers trekken veel waterplanten aan die een zuiverende werking hebben, wat dan weer goed is voor de waterkwaliteit. De planten trekken daarnaast allerlei dieren aan.
Uittreedplaatsen voor wild
Ook wil het Waterschap fauna uittreedplaatsen creëren. Zo kan het wild dat in het water raakt makkelijk uit het water komen. ‘’Er zijn meerdere gevallen bekend. Daarnaast zijn er ook al uittreedplaatsen, maar deze moeten nodig opgeknapt worden’’, zegt de omgevingsmanager.
Miljoenen
Het is nog niet precies bekend hoeveel het project gaat kosten. ‘’We zitten nog in de verkenningsfase’’, zegt Hommes. De damwanden aanpassen is een belangrijke kostenfactor. ‘’Het gaat niet om honderdduizenden euro’s, maar om miljoenen. Maar dat is snel aan de orde met dit soort grote projecten’’, aldus de omgevingsmanager.
Het kanaal De Dedemsvaart is een voormalig scheepvaartkanaal tussen Hasselt en de Overijsselse Vecht bij Gramsbergen. Dit kanaal is vernoemd naar Baron Van Dedem, die het veertig kilometer lange kanaal vanaf 1809 liet graven voor het ontwateren van het omringende veengebied en het afvoeren van turf.
Op dit moment wil het Waterschap de plannen maken samen met inwoners, grondeigenaren en bedrijven. In het najaar 2023 worden de plannen definitief gemaakt.