Lancering 112NL app

VECHTDAL - Mensen die niet goed kunnen horen en/of spreken, kunnen via een app de meldkamer bereiken. De app is ook geschikt voor mensen die de Nederlandse of Engelse taal niet beheersen.

Wie de app downloadt kan daarin persoonlijke kenmerken aangeven. Deze kenmerken worden bij een melding meegestuurd naar de meldkamer. Zo kunnen de centralisten beter en sneller helpen. De app is voor iedereen te downloaden. En vormt een extra manier om de hulpdiensten in Nederland te bereiken.

Via de 112NL app krijg je contact met een meldkamer in Nederland. Als het nodig is start de centralist een chatgesprek. Ook kun je aangeven in welke taal je wilt communiceren. De app kent een vertaalfunctie met 109 talen, die ook tijdens het chatten kan worden gebruikt. De app deelt automatisch de locatie van de melder met de meldkamer.

Op basis van de ervaringen wordt de app verder doorontwikkeld. In de toekomst wordt de app uitgebreid met het meesturen van beeld en videomateriaal. Ook komt er een ik-kan-niet-praten-knop. De app is beschikbaar in de bekende appstores.