Ommen stelt zes ton subsidie veilig voor 50 flexwoningen aan de Sportlaan
OMMEN – De 600.000 euro subsidie van de rijksoverheid komt niet in gevaar als de gemeente Ommen er niet in slaagt de geplande 50 flexwoningen nabij sportpark Westbroek te realiseren. Na intensief overleg met ‘Den Haag’ heeft Ommen uitstel gekregen. De subsidie is veiliggesteld als de woningen in 2026 worden gerealiseerd.
Dat lieten de wethouders Alice van den Nieuwboer en Leo Bongers dinsdagmiddag weten tijdens een persgesprek van de gemeente. Volgens hen is het huidige plan nu juridisch volledig dichtgetimmerd. Het Rijk verleent het uitstel omdat het bouwplan aan alle subsidievoorwaarden voldoet. De gerechtelijke uitspraak wordt gezien als een onverwachte, maar niet onoverkomelijke spaak in het wiel.
Ommen ontving de rijkssubsidie begin dit jaar, met de bepaling dat de bouw van de flexwoningen kort daarna moest worden gestart. Dat kon echter niet, omdat de gemeente eind februari een tik op de vingers kreeg van de Zwolse rechtbank. Die stelde omwonenden in het gelijk die bezwaar maakten tegen de komst van de flexwoningen. Burgemeester en wethouders hadden tijdens de procedure namelijk een versneld traject ingezet, waarmee de gemeenteraad deels buitenspel werd gezet. Ommen verzuimde een milieurapportage op te stellen en dat rekende de rechter de gemeente zwaar aan.
Ook wees de rechter de gemeente op enkele andere procedurefouten. Zo wordt de bouw van de flexwoningen omschreven als een ‘stedelijk ontwikkelingsproject’ omdat het aanzien van de omgeving er flink door verandert. In zo’n geval dient de gemeenteraad een ‘verklaring van geen bedenkingen’ af te geven, en ook deze was er niet. Het leidde ertoe dat de bouwvergunning die vorig jar al was afgegeven aan Vechtdal Wonen, nietig werd verklaard.
Instemmen
Hoewel de subsidie binnen is en de grond aan de Sportlaan inmiddels bouwrijp is gemaakt, moet Ommen de noodzakelijke procedures dus helemaal opnieuw beginnen. Dat gebeurt nu: in de komende raadsvergadering wordt de gemeenteraad gevraagd alsnog in te stemmen met de plannen. Daarnaast wordt gevraagd om instemming met het gegeven dat er geen milieueffectrapportage nodig is om de bouw te starten. Het laatste woord in deze kwestie is dus aan de gemeenteraad.
Niet dat de kou daarmee helemaal uit de lucht is. Ommen houdt er rekening mee dat de eerdere bezwaarmakers – naast omwonenden is dat de Stichting Boerenerven – opnieuw in verzet komen. Dat kan opnieuw tot vertraging leiden. Maar volgens wethouder Alice van den Nieuwboer is het voorliggende plan nu juridisch waterdicht. Momenteel loopt de bezwaarprocedure tegen het ontwerpbesluit, dat zes weken ter inzage ligt.
Tekst: Hans Keesmaat
- Bron: RTV Vechtdal
