Koningsspelen 2026 onder een stralend oranjezonnetje
NIEUWLEUSEN – Wethouder Jan Uitslag herinnerde er al aan in de toespraak waarmee hij vrijdagmorgen in Nieuwleusen de Koningsspelen opende. Vorig jaar was het bij hetzelfde evenement koud en bewolkt. Dat was dit jaar wel anders: de circa 450 leerlingen van alle basisscholen in Nieuwleusen konden vrijdagmorgen op sportpark ’t Klaverblad bewegen onder een heerlijk Oranjezonnetje.
Het was bijna één grote oranjezee op het hoofdveld van SV Nieuwleusen. Want natuurlijk hadden veel kinderen zich feestelijk uitgedost in de nationale kleuren. “Het mooie van de Koningsspelen is dat zoveel kinderen hier bij en met elkaar kunnen sporten”, aldus Alex Huizenga, leerkracht van Catent, de overkoepelende organisatie van vier basisscholen in Nieuwleusen. “Het is geen wedstrijd, je strijdt niet tegen elkaar, er is geen beker of medaille, maar je kunt gewoon lekker sporten.”
Alex Huizenga zette de Koningsspelen samen in de steigers met Henri Plas, leerkracht van de Planthof, en Sportservice Zwolle. Ze werden ondersteund door een grote groep vrijwilligers, onder wie veel ouders en leerkrachten. De kinderen van groep 3 t/m 8 konden zich uitleven in een gevarieerd programma met veel bewegingsvormen. Met een toeter werd aangekondigd wanneer het tijd was om ‘door te draaien’ naar de volgende oefening.
Wethouder Jan Uitslag, die samen met kinderburgemeester Milou Groen de koningsspelen voor geopend verklaarde, sloot zich daarbij aan. “Sporten is niet alleen gezond, maar ook gewoon heel leuk.” De dag begon met een warming-up: een dansje op het lied dat voor de koningsspelen is gemaakt: ola, olé olé. Studenten van Landstede, die eveneens meehielpen aan de organisatie, deden voor hoe je daarop moest bewegen.
