De verkeerstoren op het omstreden vakantievliegveld Lelystad Airport (eigen foto)

OVERIJSSEL - Haalde demissionair minister Barbara Visser (VVD) eerder als staatssecretaris van Defensie de woede op de hals van de provincie Zeeland door de toegezegde komst van de marinierskazerne terug te draaien, nu wacht haar de toorn van de provincie Overijssel en de Vechtdalregio in het bijzonder aangezien zij de laagvliegroutes naar Lelystad Airport wil handhaven. Wat haar betreft vliegen de vakantietoestellen in de toekomst 30 kilometer lang op 1800 meter hoogte of lager via Lemelerveld en Zwolle naar de Flevolandse luchthaven. Dat blijkt uit een brief die de bewindsvrouw donderdag aan de Tweede Kamer stuurde. 

Op haar website laat de provincie Overijssel weten teleurgesteld te zijn dat het Rijk de toezegging die is gedaan, niet nakomt. ‘Teleurstellend vind ik nogal eufemistisch uitgedrukt, als afspraken bijna systematisch niet worden nagekomen', aldus de Dalfser wethouder Ruud van Leeuwen (Gemeentebelangen) op Twitter. Ook gedeputeerde Tijs de Bree (PvdA) hekelt het overheidsbeleid. Op hetzelfde platform schrijft hij: ‘De belofte van het Rijk was simpel: “Wanneer Lelystad Airport open gaat, dan zijn de laagvliegroutes verdwenen. ”Vandaag blijkt dat die belofte niet wordt ingelost. Dat vind ik een ronduit teleurstellend bericht.'

Volgens onderzoek van de Luchtverkeersleiding Nederland is hoger vliegen uitgesloten omdat de vliegtuigen die richting Lelystad gaan dan het verkeer van Schiphol in de weg zitten. Het was toenmalig luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen die ruim vier jaar geleden de laagvliegroutes ter sprake bracht, wat bij de inwoners onder de routes tot veel onrust leidde. Geluidsoverlast en milieuschade liggen volgens hen op de loer.

Ook bij Dalfsenaar Leon Adegeest, voorzitter van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL), overheerst het gevoel van teleurstelling. “Jaren geleden zei de Luchtverkeersleiding Nederland al dat er in het luchtruim eigenlijk geen ruimte is voor Lelystad Airport. Dat blijkt nu eens te meer. Nu worden inwoners van Oost-Nederland opgescheept met een laagvliegroute, dat kan niet de bedoeling zijn”, zegt de Dalfser ingenieur die met wetenschappelijke modellen herhaaldelijk het ongelijk van het ministerie aan de kaak stelde. “Het verdwijnen van de laagvliegroutes was één van de voorwaarden voor de opening van dit vliegveld. Nu deze voorwaarde niet kan worden ingelost, kan het vakantievliegveld ook niet open.”

Leander Broere, fractievoorzitter voor de PvdA in Dalfsen en kersverse inwoner van Lemelerveld, wond er op Twitter geen doekjes om: ‘Wij zullen er zijn. Wat er nu ligt is voor ons als PvdA Dalfsen onacceptabel'.

Het was ook de dag dat Leon Adegeest met advocaat Maaike Bekooy bij de Raad van State van leer trok over de totstandkoming van de door Lelystad Airport aangevraagde natuurvergunning op basis van twijfelachtige stikstofberekeningen. RTV Oost zette de zaken op een rij. Benieuwd? Klik op de link hieronder.

HoogOverijssel laaiend over tijdrekkende minister in-zaak Lelystad Airport

 

 photo-2021-12-02-14-29-24.jpg

 

 photo-2021-12-02-14-43-29.jpg

img_4332.jpg

Klik op de link hieronder om de brief van demissionair minister Barbara Visser te lezen

 routes_lelystad.docx