De verkeerstoren van Lelystad Airport
De verkeerstoren van Lelystad Airport (eigen foto)

De verkeerstoren van Lelystad Airport (eigen foto)

 

BINNENLAND – Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft bepaald dat Lelystad Airport niet op voorrang hoeft te rekenen als het gaat om een natuurvergunning. Het demissionair kabinet had daar op aangedrongen. Zwaarwegend argument van de Kamer is dat het vliegveld na opening liefst vier keer meer stikstof zal uitstoten dan andere bedrijven waarvoor deze uitzonderingsregel feitelijk is bedoeld.

Hoe zit het ook alweer? De stikstofcrisis heeft duizenden kleine bedrijven die relatief weinig uitstoten in de problemen gebracht. Zonder natuurvergunning hebben ze geen toekomst meer en dus kwam het demissionaire kabinet met een uitzonderingsmaatregel op de proppen. Lelystad Airport zag de kans schoon en meldde zich aan om deze cruciale vergunning in de wacht te slepen.

Uit een motie van de Partij voor de Dieren van 29 september jongstleden blijkt dat de Flevolandse luchthaven vier keer meer stikstof zal uitstoten dan de bedrijven waarvoor de regeling in het leven is geroepen. De motie wordt gesteund door GroenLinks, de SP, de BoerBurgerBeweging, D66, BIJ1, Volt, de PvdA, Den Haan, de ChristenUnie, de SGP, Omtzigt, Groep Van Haga en Forum voor Democratie. De VVD, PVV, het CDA en Denk stemden tegen het voorstel van de Partij voor de Dieren, ingediend door Leonie Vestering en Lammert van Raam.

"Uitstel is nog geen afstel en één zwaluw maakt nog geen zomer", aldus een inwoner van het Vechtdal die de ontwikkelingen rond Lelystad Airport op de voet volgt en de rol van de Rijksoverheid dubieus noemt. "Na de toeslagenaffaire is Lelystad Airport triest genoeg een goede tweede.” Hij heeft goede hoop dat de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen middels steekhoudende argumenten een vuist kunnen blijven maken.