DALFSEN – Inwoners, organisaties en ondernemers die elkaar ontmoeten in een aansprekende omgeving en op die manier de verbinding kunnen aangaan. Dat moet in een notendop het nieuwe thema worden van de driejaarlijkse Damitobeurs. Dat opperden geënquêteerden die deelnamen aan het onderzoek dat Windesheim-student Joost Koster in opdracht van het stichtingsbestuur uitvoerde.

Reden voor de enquête was het faillissement van goede doel zorghotel Imminkhoeve in Lemele en de coronapandemie. Benieuwd naar welke koers de Dalfser middenstandstentoonstelling moest gaan varen, stuurde Koster de exposanten van editie 2019 een uitgebreide enquête waarin onder meer werd gevraagd of de aantrekkingskracht van de beurs op middenstanders, burgers, boeren en buitenlui nog wel van deze tijd was. De respons was groot en leverde het bestuur nieuwe inzichten op. Gingen de opbrengsten voorheen naar de Imminkhoeve (53.750 euro in 2019), met de onderzoeksresultaten in de hand wordt gekeken naar potentiële nieuwe goede doelen, de openingstijden en de frequentie van de beurs die drie jaar terug goed was voor ruim 5000 bezoekers.

Tijdens de voorbereidingen in de aanloopfase naar Damito 2.0 gaat het stichtingsbestuur niet over een nacht ijs. Omdat men de organisatie van de ondernemersbeurs in Nieuwleusen niet in de wielen wil rijden, wordt de vierentwintigste editie doorgeschoven naar 2024. Eenenzeventig jaar na de eerste Dalfser middenstandstentoonstelling die in 1953 plaatsvond in een tent aan de Ruitenborghstraat in Dalfsen.

 

De allereerste beurs, toen nog in pocketformaat (foto: archief Historische Kring Dalfsen)

damito