Gemeente wil OVC-pand met fors verlies verkopen
OMMEN – De gemeente Ommen is bereid een fors verlies te nemen om het voormalige clubgebouw van OVC'21 op sportpark Westbroek uit de boeken te krijgen. Het college wil het pand via een makelaar in de vrije verkoop doen. De gemeente dacht in 2021 het gebouw voor één euro over te kunnen nemen, maar betaalde na een taxatie een bedrag van 950.000 euro. “De marktwaarde van het pand ligt naar verwachting substantieel onder de boekwaarde”, beseft het huidige college. In een brief wordt de gemeenteraad daarom gewaarschuwd rekening te houden met een “aanzienlijk boekverlies”.
Waardeverschil
Burgemeester en wethouders menen dat uit “een nadere analyse blijkt dat er geen haalbare maatschappelijke of commerciële gebruiksscenario's zijn die aansluiten bij de huidige boekwaarde”. Aanhouden van het pand betekent (naast leegstand) structurele lasten. Daarom wordt een makelaar ingeschakeld. Als reden voor het grote verschil tussen taxatiewaarde in 2023 en de marktwaarde van het pand wordt genoemd: onder meer de beperkte gebruiksmogelijkheden en het recht van opstal. Het gebouw met onder meer kleedkamers, tribune, kantine en keuken stamt uit 2008 en staat op gemeentegrond.
Bedenkingen
De verkoop kan worden afgeblazen door de gemeenteraad. Het college kan alleen over het afstoten van het pand beslissen, maar laat het toch via de raad lopen. “Vanwege de voorgeschiedenis en de financiële consequenties wordt het wenselijk geacht de raad in de gelegenheid te stellen wensen en bedenkingen kenbaar te maken.” De politiek heeft daarvoor een termijn van vier weken.
Interesse
Een jaar geleden zag het er beter uit voor het voormalige OVC-pand. “Er heeft zich weer een belangstellende gemeld. Het gaat voortvarend”, stelde de wethouder de partijen toen gerust. De schietvereniging had al een plan ingediend voor gebruik van een deel van het oude onderkomen. Dit zou worden meegenomen in het nog nader uit te werken vastgoedbeleid en invulling gebruik OVC -pand. Het college zegde mei vorig jaar toe: “Voortvarend verder te gaan om een nieuwe bestemming aan het OVC-gebouw te geven”. In eerdere ambtelijke stukken werd het pand (deels) gezien als optie voor fietscrossclub of combibaan. Nadeel is dat door de hoge aankoopprijs ook een hoge huur zou worden gevraagd.
Niet haalbaar
Eind 2025 trok LPO aan de bel met schriftelijke vragen. Het antwoord van het college was: het gebouw staat nog leeg en er wordt uitsluitend basisonderhoud uitgevoerd om het pand in redelijke staat te houden en verdere waardedaling te voorkomen. Verkoop werd toen de meest realistische optie genoemd. “In de afgelopen periode zijn enkele initiatieven en verzoeken binnengekomen voor (tijdelijk) gebruik van het gebouw. Deze hebben echter niet geleid tot concrete of haalbare voorstellen. Dit mede omdat dit ook nogal forse bouwkundige ingrepen zou vragen. Een langdurige gebruiksovereenkomst wordt daarom op dit moment niet reëel geacht”, meende het college december vorig jaar.
