Station tot Stationloop ook dit jaar weer één groot atletiekfeest
DALFSEN/OMMEN – Tim den Besten (bij de heren) en Rianne Niewold (bij de dames) zijn de winnaars geworden van de zeventiende editie van de Station tot Stationloop. De jaarlijkse atletiekwedstrijd tussen de NS-stations van Dalfsen en Ommen kende ook ditmaal een succesvol verloop.
De editie kende een nieuw extraatje in de vorm van de zogeheten ‘rail trail’, dezelfde afstand als de gebruikelijk loop over 10 Engelse Mijl (ruim 16 kilometer), maar dan over een onverhard parcours, dat grotendeels parallel loopt aan de hoofdwedstrijd. Bovendien is er hier geen wedstrijdelement van toepassing, en wordt er dus ook niemand tot winnaar uitgeroepen.
Zoals gebruikelijk voerde het parcours van de Stationloop door een open en natuurrijke omgeving, met als ‘hoogtepunt’ – maar ook het zwaartepunt, zo leert de ervaring van veel deelnemers – het binnendoor passeren van de Vilsterse molen. Dat bijzondere parcours is, naast de organisatorische aanpak, voor veel atleten de belangrijkste reden om deel te nemen. Ze komen dan ook vanuit het hele land naar het Vechtdal, en ook buitenlandse deelnemers zijn niet uitzonderlijk. De online inschrijving bereikt dan ook meestal binnen enkele minuten zijn maximale capaciteit van 1500 deelnemers.
Honderd vrijwilligers
De Station tot StationLoop bleek ook dit jaar organisatorisch een succes. Zo’n honderd vrijwilligers zijn al maanden van tevoren betrokken bij de voorbereidingen. Met een ook voor de lopers aangename temperatuur van zo’n 20 graden had de organisatie ook de weersomstandigheden mee.
Parcoursrecords werden er woensdagavond niet gebroken, maar wel persoonlijke records. Winnares Rianne Niewold was zeer te spreken over de omstandigheden, het parcours en de organisatie. “Het ging lekker. Het was lang niet zo warm als een dag eerder, en windje in de rug”, vertrouwde zij RTV4-radioverslaggever Jenne Minnema na afloop toe. “Ik zie deze loop vooral als een goede voorbereiding op de halve marathon van Zwolle.” Zij noemt de Station tot Stationloop ‘een gouwe ouwe klassieker. Doe moet je eigenlijk ieder jaar lopen. Ik heb hem één keer geskipt, maar heb hem verder altijd wel gelopen.”
Inschrijvingsnummer
Opmerkelijk was de zege van Tim den Besten, die in eerste instantie onder een andere naam geregistreerd stond. Hij had het inschrijvingsnummer overgenomen van een vriend en bleek ook tot zijn eigen verrassing de snelste te zijn. “In het eerste deel kwam ik er
lekker in, maar tussen de vijf en tien kilometer was het wel even zwaar. Een clubmaat van me rende flink door, en ik moest alles geven om erbij te blijven.” Of het zijn snelste tijd ooit was? “Eigenlijk loop ik deze afstand alleen maar hier. Maar ik ging wel een halve minuut sneller dan vorig jaar.”
Ook hij roemt het bijzondere karakter van de Station tot Stationloop. “Wat ik er zo speciaal aan vind? Het is altijd heel gezellig, iedereen gaat met de trein heen en terug, dat maakt dit evenement wel bijzonder. En het gaat maar om één afstand, die wordt gelopen door 1500 mensen. Ook dat maakt het mooi.” Alle uitslagen zijn te vinden via deze link: https://uitslagen.nl/2026052720908
