Vrijwilligersmakelaar Ivonne Saueressig neemt afscheid
DALFSEN – Vrijwilligersmakelaar Ivonne Saueressig (rechts op de foto) nam afgelopen dinsdag met een receptie voor genodigden afscheid van Saam Welzijn. Zij heeft de afgelopen tien jaar veel ondernomen om het vrijwilligerswerk in Dalfsen op de kaart te zetten.
Bij haar aanstelling tien jaar geleden kreeg ze dat van het toenmalig Landstede Welzijn mee als haar belangrijkste taak, zo vertelde ze in haar terugblik. “Het vrijwilligerswerk moest zichtbaarder worden in de lokale samenleving.” En dat werd het. Ze ondernam diverse initiatieven om vraag en aanbod op dicht gebied binnen de gemeente Dalfsen dichter bij elkaar te brengen.
Een van de eerste activiteiten was de jaarlijkse Maatschappelijke Beursvloer, waarbij maatschappelijke organisaties en ondernemers niet alleen elkaar, maar ook mensen die graag vrijwilligerswerk willen doen, beter leerden kennen. Verder initieerde en stimuleerde zij de introductie van ANWB AutoMaatje in de gemeente, bouwde ze een groot netwerk op en maakte ze zich sterk voor scholing en ondersteuning van verenigingen en vrijwilligersorganisaties.
Mede met hulp van ervaren bestuurders die daar meer over konden vertellen, gaf ze gestalte aan BestuurdersCentraal, een vraagbaak voor bestuurders binnen vrijwilligersorganisaties. Hierbij werden onderwerpen als bestuursvernieuwing, privacywetgeving en het vinden en binden van vrijwilligers onder de aandacht gebracht. Ook fungeerde ze als extern vertrouwenspersoon voor verenigingen en vrijwilligersorganisaties en adviseerde ze bedrijven die maatschappelijk verantwoord willen ondernemen. Daarnaast gaf ze gestalte aan buurtbemiddeling in de gemeenten Dalfsen en Staphorst.
Haar overstap naar het welzijnswerk was in 2015 een opmerkelijke carrièreswitch. Vóór die tijd werkte zij zestien jaar als beroepsmilitair bij de luchtmacht. De overstap was ingegeven, zo legde ze uit, omdat ze dichter bij mensen wilde staan en maatschappelijke ondersteuning te bieden.
