DALFSEN – De circa 700 deelnemers die zaterdagmorgen de pedalen bestegen voor de jubileumeditie van Erbens Vechtdal Toer troffen bijzonder goed weer. Zonnig, maar niet te warm, en wellicht op de laatste dag voordat de temperaturen en de weersomstandigheden de komende week drastisch veranderen.

Die laatste zaterdag van mei – standaard dé datum waarop deze plaatsvindt – lijkt een goede keuze te zijn voor deze recreatieve fietstocht over uiteenlopende afstanden door het Vechtdal en verderop. “Voor zover ik me kan herinneren – en zeker de laatste vijf jaar – hebben we altijd prachtig weer op deze dag”, zegt Peter de Weerd, verenigingslid van de organiserende Toerclub Dalfsen. “Al was het vorig jaar ook zo dat we na een zeer regenachtige week eindelijk het zonnetje mochten verwelkomen op de zaterdag van het evenement.”

Deze jongste editie van de naar de Dalfser (maar sinds kort weer in Zwolle wonende) topschaatser vernoemde toertocht lokte bij de voorinschrijving circa 580 fiets-enthousiastelingen uit het hele land naar het Vechtdal. De Weerd schat dat er op de dag zelf nog eens ruim honderd liefhebbers zich hebben aangemeld. Dat brengt het totaal op zo’n zevenhonderd deelnemers. Een resultaat waar de Toerclub tevreden mee is, maar De Weerd erkent dat het er ooit (veel) meer zijn geweest. “Tot enkele jaren terug zo’n 900 à 1000 en we hebben zelfs eens de 1200 aangetikt.”

Individueel

Hij ziet wel enkele logische verklaringen voor deze terugloop. “Hoewel de belangstelling voor het toerfietsen op zichzelf zeker niet afneemt, zie je deze tendens in het hele land terug. Ook andere toerclubs hebben ermee te maken. Mensen trekken er nog steeds op uit, maar doen dat veel vaker individueel. Dat kan ook, want de technische ontwikkelingen – denk aan GPS – maken het eenvoudig mogelijk om zelf een toertocht naar je eigen wensen en mogelijkheden uit te zetten.”

Dat blijkt ook tijdens dit evenement. De langste afstanden – 130 en 170 kilometer – waren niet uitgepijld, maar de GPX-gegevens waren na de voorinschrijving beschikbaar. De deelnemers konden kiezen uit verschillende afstanden, waarvan de 70 en 90 kilometer veruit het populairst waren. Nog een bijzonder detail: de jongste deelnemer was acht jaar en de oudste 98 (!).

Goede doelen

Zoals altijd wordt een deel van het inschrijfgeld geschonken aan twee goede doelen. Ditmaal waren dat (opnieuw) de stichting KiKa (Kinderen Kankervrij) en de stichting Donerik & Friends. Namens KiKa nam woordvoerster Tanja Schröder de cheque van 1000 euro in ontvangst. Zij meldde dat er recentelijk onderzoek plaatsvindt naar een apparaat dat maakt dat kinderen bij een noodzakelijke MRI-scan niet per se helemaal stil hoeven te liggen. “Ze mogen dan best een beetje bewegen terwijl de onderzoekers toch goed in hun lichaam kunnen kijken”, lichtte zij toe.

Orgaandonatie

De ander cheque van 1000 euro was voor Donerik & Friends. Stichtingsvoorzitter en oprichter Erik Wijtsma legde uit dat deze organisatie niet alleen mensen begeleidt die op een orgaandonatie wachten (hart-, lever-, nier- of longtransplantatie), maar ook meedoet aan sportieve evenementen ná de transplantatie. “Iedereen op het niveau dat hij of zij aankan, begeleid door specialisten van het UMC Groningen.”

De Zwollenaar, die zelf in 2012 een transplantatie onderging, fietste ook dit jaar mee, samen met een dertigtal andere leden die in hun roze Donerik-shirts aan de start verschenen. Daarnaast doet een aantal leden ook elk jaar mee – straks in september voor de vijfde keer – aan de beklimming van de Mont Ventoux. Al zo’n 150 getransplanteerden hebben de afgelopen jaren de top bereikt. “Elk hoogtemeter zien we als winst, in de wetenschap dat we vrijwel vanaf het nulpunt beginnen.”

Ook op dit gebied levert onderzoek nieuwe ontwikkelingen op: zo is er sinds kort een machine die ook beschadigde levers en die van oudere mensen kan ‘reviseren’, waardoor ze geschikt worden gemaakt voor transplantatie.

  • Bron: RTV4 Vechtdal
Tekst Hans Keesmaat
Vorige