NIEUWLEUSEN - Sinds gistermiddag (donderdag 28 mei) zitten ze er weer op: de windturbine van Nieuwleusen Synergie die begin november vorig jaar uitbrandde, is nu weer voorzie van de drie rotorbladen. Die waren vorige week met een buitengewoon transport in de nachtelijke uren aangevoerd vanaf Moerdijk.

Met behulp van de enorme kraan, die afgelopen week werd opgebouwd op het terrein aan de Ebbenweg, zijn de drie wieken de afgelopen dagen aan de gondel (zeg maar: de kop van de turbine) bevestigd. Daarmee is de montage van de hoofdonderdelen van de turbine afgerond. Het weer werkte daarbij mee. Met name afglopen donderdag was dat belangrijk, want het plaatsen van dit derde rotorblad moest onder een bepaalde hoek gebeuren, wat een uitdagende klus was. Voordat de rotorbladen de lucht in werden getild, werd alles nog eens aan een grondige inspectie onderworpen.

Toch was er donderdag nog een tegenslag, omdat de bladbouten van de derde wiek nog niet direct voldoende konden worden aangespannen. In het gereedschap dat deze M42 bladbouten op voorspanning moest brengen, was een lekkage in het hydraulisch systeem ontstaan. Het rotorblad zit vast, maar moet nog wel even in dezelfde positie blijven.

De medewerkers op de bouwlocatie regelden een vervangend gereedschap, en ook dat kostte wat tijd. Alle bladen zitten nu in elk geval voldoende vast. De grote kraan kan de komende dagen weer worden afgebouwd en afgevoerd. De planning voorziet in enige uitloop, zodat de turbine naar verwachting alsnog gewoon in de week van 29 juni tot 3 juli in bedrijf kan worden gesteld.

Tekst Hans Keesmaat
Vorige