Asielopvang opent later in Ommen
OMMEN – De asielopvang aan de Strangeweg 25 in Ommen wordt later in gebruik genomen dan gedacht. De opvanglocatie zou in eerste instantie op 1 juli worden geopend. “Door vertraging in de verbouwing en de aankomende vakantieperiode is de verwachting nu dat de locatie medio september in gebruik wordt genomen”, laten burgemeester en wethouders weten.
Op de locatie komt een kleinschalige opvang voor maximaal 50 volwassen asielzoekers, die al langere tijd in Nederland verblijven. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) is verantwoordelijk voor de realisatie en het beheer van de locatie, die voor een periode van vijf jaar in gebruik wordt genomen.
Bijeenkomst
Voor de opening houden gemeente en het COA nog een bijeenkomst met de ‘meedenkgroep’ en betrokkenen uit de omgeving. “Tijdens deze bijeenkomst wordt teruggekoppeld hoe de aandachtspunten uit de participatiebijeenkomst zijn meegenomen in de verdere uitwerking van de locatie”, lichten burgemeester en wethouders toe.
De Zon
Deze maand werd aangekondigd dat de opvang voor nareizigers in Hotel De Zon in Ommen drie weken langer geopend zou blijven dan gepland. Als einddatum werd door het COA 31 mei genoemd. Die datum wordt niet gehaald. Het college: “De tijdelijke huur moet opnieuw worden verlengd. Vanwege de urgente situatie bij de opvanglocaties is het niet mogelijk gebleken voor het COA om de nareizigers en statushouders eind mei te verplaatsen naar andere opvanglocaties of te huisvesten in hun definitieve woonplaats.”
