OMMEN - De opvang voor nareizigers in Hotel De Zon in Ommen blijft drie weken langer geopend dan gepland. Dat heeft het Centraal Orgaan opvang asielzoekers omwonenden in een brief laten weten. De opvang eindigt nu op 31 mei, aldus het COA.

Vanaf 3 november huurt het COA tijdelijk kamers in Hotel De Zon. Nareizigers zijn familieleden van mensen, die de asielprocedure hebben doorlopen en een verblijfsvergunning hebben gekregen. Het gaat bijvoorbeeld om partners, kinderen en familieleden.

Tekort

Het COA geeft in de brief aan al langere tijd met “een nijpend capaciteitstekort” te kampen. “Bewoners verblijven door lange procedures en gebrek aan huisvesting voor statushouders veel langer in (tijdelijke) opvanglocaties dan de bedoeling is. Hierdoor zitten onze locaties volledig vol. Door komende sluitingen van locaties en het uitblijven van nieuwe locaties neemt het tekort verder toe.” Een voorbeeld is het azc in Hardenberg. Die opvang zou eigenlijk al in maart gesloten moeten zijn, maar is nog steeds geopend. Ondanks protesten van de gemeente en politiek. De gemeente Hardenberg heeft het COA dwangsommen opgelegd. Daarbij is al een boetebedrag boven de twee miljoen euro bereikt. Het COA heeft beroep aangetekend.

Kritische grens

“Inmiddels heeft het COA een kritische grens bereikt”, staat in de brief aan omwonenden van het hotel in Ommen. “Om te voorkomen dat het COA mensen geen opvang en begeleiding meer kan bieden zijn op korte termijn dringend extra noodopvangplekken nodig en moeten in sommige gevallen ook nareizigers zoals nu verblijven in Hotel De Zon langer op een noodlocatie verblijven.” De mensen, die gehuisvest worden in Hotel De Zon, zijn gezinnen met verblijfsrecht in Nederland, die in afwachting zijn van sociale huisvesting of van plaatsing bij hun familielid in een gemeente. “Per kamer worden naar alle waarschijnlijkheid twee personen gehuisvest. In voorkomende gevallen kan een ledikantje worden bijgeplaatst.”

Verrast

Volgens het college van Ommen heeft het COA de gemeente op 20 oktober 2025 schriftelijk geïnformeerd over het voornemen om in Ommen een noodopvang voor nareizigers te realiseren in Hotel De Zon. Daarna waren burgemeester en wethouders naar eigen zeggen verrast dat op dinsdag 28 oktober 2025 een bericht kwam dat er bij het hotel al voorbereidingen werden getroffen en het personeel hierover geïnformeerd was om vanaf maandag 3 november voor de duur van maximaal een half jaar nareizigers tijdelijk onder te brengen. Volgens het COA was de gemeente al sinds eind september/begin oktober op de hoogte van het voornemen om kamers in De Zon te huren. Die huur valt binnen de bestemming van het hotel.

  • Bron: RTV4
Tekst Wim de Jonge (jr.)
Vorige