Actiegroep voegt Nedersaksische plaatsnamen toe: Dalsen en Nijluuzen
DALFSEN – Een actiegroep, Jonge Sassen genaamd, heeft afgelopen week met stickers de Nedersaksische namen van Dalfsen en Nieuwleusen (Dalsen en Nijluuzen) toegevoegd aan de komborden in de gemeente Dalfsen. Daarmee wil ze duidelijk maken dat het ‘de hoogste tijd’ is dat de rijksoverheid haar verantwoordelijkheid neemt in het erkennen van deze taal.
Onder de nieuwe plaatsnamen, die overigens van een afstandje niet heel goed zichtbaar zijn, plaatste de actiegroep een oproep voor een zogeheten Deel 3-erkenning van het Nedersaksisch onder het Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden (ECRML). De actiegroep vindt de kwestie ‘urgent’, zegt ze in een persbericht. Met de actie vraagt ze aandacht voor de zichtbaarheid en de status van de Nedersaksische taal.
Meer erkenning
Want daar schort het aan, vindt Jonge Sassen. Het gaat de actiegroep om opwaardering van de erkenning van het Nedersaksisch. Een beetje technisch: momenteel is er sprake van een zogeheten Deel 2-erkening van het ECRML. En dat is te vrijblijvend, vindt de organisatie. “Een Deel 3-erkenning verplicht de landelijke overheid tot het nemen van échte verantwoordelijkheid en het bieden van wettelijke bescherming en structurele steun voor onze taal in het onderwijs en het publieke leven.”
Wat de actiegroep betreft is het ‘de hoogste tijd’ dat de Rijksoverheid het Nedersaksisch – evenals het Limburgs trouwens – erkent onder Deel 3 van het ECRML. “Wij zijn van mening dat elke plaats in het Nedersaksisch taalgebied officiële tweetalige plaatsnaamborden verdient. Daarnaast pleiten we ervoor dat gemeenten de streektaal actief omarmen en meer ruimte geven in de gemeentelijke communicatie en het lokale straatbeeld.”
Warm hart
De gemeente Dalfsen laat desgevraagd weten positief te staan tegen de – in beginsel illegale – actie. Ze is op voorhand niet van plan de stickers te verwijderen. Men draagt de Nedersaksische streektaal en cultuur een warm hart toe, zo blijkt uit haar reactie. “We vinden dit een belangrijk thema. Dat hebben we ook vastgesteld in ons Uitvoeringsprogramma Cultuur.”
Daarnaast wordt Dalfsen dit jaar ‘Kameroad’ van de Overijsselacademie. Met dit lidmaatschap kunnen gemeenten onder meer deelnemen aan programma’s die gericht zijn op het behoud van de Nedersaksische taal en cultuur. Ook dragen die bij aan educatie op dit gebied. Wethouder Jan Uitslag laat weten dat hij best graag met de actiegroep in gesprek wil gaan over dit thema
- Bron: RTV4 Vechtdal
