NIEUWLEUSEN – De twee biljartclubs in Nieuwleusen gaan samen verder. ’t Westeinde en De Brouwerij gaan vanaf deze week op in Biljartvereniging Nieuwleusen. De nieuwe start werd afgelopen zaterdag beklonken in het clubhuis aan de Burgemeester Backxlaan. Daar onthulde wethouder Betsy Ramerman van de gemeente Dalfsen het nieuwe logo van de club, dat op groot formaat aan de buitenzijde van de verenigingsgebouw komt te hangen.

De twee verenigingen kennen beide een lange historie, maar zijn op een natuurlijke wijze naar elkaar toegegroeid. Dat vertelden de respectievelijke voorzitters tijdens de toespraken die ze hielden tijdens de feestelijke bijeenkomst.

‘t Westeinde werd in1963 opgericht en de leden speelden jarenlang in het gelijknamige café. Toen toenmalig eigenaar Johan Suur het in 2004 omvormde tot een restaurant, verhuisden de verschillende afdelingen naar twee nieuwe locaties: Het Witte Peerd en eetcafé Goos. Nadat de driebanders overstapten naar café De Brouwerij, groeiden beide clubs steeds meer naar elkaar toe, zeker nadat ze in 2021 de huidige locatie in gebruik namen.

Cafésport

“Biljarten is natuurlijk van oudsher een cafésport, dus die overgang naar een eigen clubgebouw was wel even wennen”, aldus voorzitter Jan Mansier van ‘t Westeinde. Ook de naamsverandering vergt wat mentale aanpassing. Veel leden spelen al tientallen jaren de keu ter hard namens ’t Westeinde. Jannes Pot, de man die de volle 63 jaar bij de clubs is aangesloten, werd in de bloemetjes gezet.

Eigen clubhuis

De Brouwerij komt voort uit biljartvereniging De Unie, die in 1962 werd opgericht. Deze club speelde jarenlang in het gelijknamige restaurant, totdat dit in 2000 werd opgeheven. De leden kwamen daarna bijeen in de achterzaal van café De Brouwerij, waar de vereniging dan ook naar werd vernoemd. Toen dit café werd overgenomen en veranderde in het huidige Proeflokaal Zuid, weken ze tijdelijk uit naar de kantine van USV, voordat ze een eigen clubhuis realiseerden langs de Backxlaan. “Uiteindelijk was het iet meer dan logisch dat we als één vereniging verder zouden gaan”, vatte voorzitter Harry van Dijk samen.

De nieuwe Biljartvereniging Nieuwleusen is met 92 aangesloten leden meteen een van de grootste clubs binnen de regio Zwolle. Daarmee zou de huidige ruimte op vrij korte termijn wel eens te klein kunnen zijn. De club denkt dan ook al hardop aan uitbreiding van het clubgebouw. Die zou dan aan de kant van het zwembad moeten komen. Een voorlopig ontwerp voorziet in een vijfde biljart en een vergaderkamer.

  • Bron: RTV4 Vechtdal
Tekst Hans Keesmaat
Vorige