Gemeentebelangen en CDA vormen nieuwe coalitie in Dalfsen
DALFSEN – Gemeentebelangen en CDA zijn eruit in Dalfsen. De twee fracties vormen samen een nieuwe coalitie voor de komende vier jaar en zetten dus de bestaande samenwerking voort. De twee partijen hebben een coalitieakkoord bereikt, dat op vrijdag 5 juni wordt gepresenteerd. Dan maken ze ook de beoogde samenstelling van het nieuwe college van burgemeester en wethouders bekend.
De voortzetting van de bestaande coalitie leek een logische keuze op basis van de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen in maart. Gemeentebelangen groeide van acht naar tien zetels, terwijl het CDA zijn huidig zes raadszetels behield. Daarmee hebben de twee fracties met 16 van de 23 raadszetels een ruime meerderheid. Op instigatie van de gemeenteraad, die de verkiezingsuitslag evalueerde, werd ook nog even een tweede optie van Gemeentebelangen, ChristenUnie en PRO Dalfsen gewogen, maar de eerste onderzoeksopdracht behelsde voortzetting van de bestaande coalitie, op basis van een nieuw akkoord op hoofdlijnen.
Dat akkoord ligt er nu.
“Er gaat veel goed in Dalfsen en daar zijn we trots op. Maar er komt ook veel op ons af”, zegt fractievoorzitter Inge Haarman van Gemeentebelangen. “Wij nemen de verantwoordelijkheid om daar gezamenlijk met onze inwoners, ondernemers en partners een koers in te bepalen.”
CDA-fractievoorzitter Bert Ruitenberg vult aan: “Wij kijken terug op een bestuurlijk stabiele periode, waarin Gemeentebelangen en CDA gezamenlijk moeilijke opgaven hebben opgepakt. Wij zijn blij dat wij opnieuw afspraken met elkaar hebben gemaakt.”
Formateurs Wout Wagenmans en Hilde Mulder kijken terug op een vlotte en constructieve onderhandelingsperiode: "Na een intensief proces is een fris en ambitieus akkoord tot stand gekomen. De nieuwe raad wordt daarbij goed in positie gebracht. De gemeenteraad en het college zijn nu aan zet om samen toekomstgerichte keuzes voor Dalfsen te maken.”
Het coalitieakkoord en de beoogde wethouders worden op vrijdag 5 juni om 10.00 uur gepresenteerd in de raadzaal van het gemeentehuis in Dalfsen. Wie daar bij wil zijn, is welkom.
- Bron: Gemeente Dalfsen
